شیرینی‌های سنتی تبریز ، خوش‌طعم و متنوع

استان آذربایجان شرقی ، منطقه پهناوری واقع از کشورمان است. شیرینی‌های آذربایجان به ویژه تبریز ، به خوش‌طعمی و تنوع شهرت دارند. امروزه در خیلی از شهرهای بزرگ ایران امکان دسترسی به شیرینی‌ها تبریز وجود دارد. پیشکادمی به شما پیشنهاد می‌دهد حتما طعم شیرینی‌های خوشمزه و متنوع آذربایجان را بچشید.

در این مطلب چند نوع از شیرینی‌های تبریز را به شما معرفی می‌کنیم :

شیرینی نوقای تبریز

شیرینی نوقای تبریز یک شیرینی خوشمزه ، منحصر به فرد و بسیار پرطرفدار است که به عنوان شیرینی سنتی تبریز، شهرت یافته است. مستطیل‌های کوچکی که ذائقه‌ی هر بیننده‌ای را برای امتحان کردن مزه‌ی شیرین و خاص خود ، وسوسه‌ خواهد کرد. در تبریز ، انواع مختلفی از این شیرینی تهیه و طبخ می‌شود که می‌توان از نوع گردویی ، وانیلی ، کاکائویی ، شکلاتی و آجیلی آن نام برد. البته کارشناسان تغذیه معتقدند که نوقای گردویی از قدمتی بیشتر نسبت به انواع مختلف خود برخوردار است. آشپزهای این استان با ترکیب موادی همچون نان میکادو، شکر، گلوکز مایع ، عسل (در صورت تمایل می‌توان شیره را جایگزین عسل کرد) ، وانیل ، سفیده‌ی تخم‌مرغ ، فندق و پسته به تهیه‌ی این خوراکی اصیل تبریز می‌پردازند.

 

شیرینی اریس (ریس) تبریز

در رژیم غذایی استان آذربایجان شرقی ، خوراکی بسیار لذیذی وجود دارد که به شیرینی اریس (ریس) شهرت دارد. البته مردم این خطه از کشور اریس را در گویش زیبای خود ، سوت شیرینی‌سی تلفظ کرده و آن را از تنقلات محلی تبریز می‌شمارند. این شیرینی لذیذ در انواع مختلف از جمله کاکائویی ، شیری ، ترد و تسبیحی که به صورت دانه‌های تسبیح و درشت است ، تهیه و طبخ می‌شود. مواد مورد نیاز برای تهیه‌ی این شیرینی محلی تبریزعبارتند از شیر، شکر، جوش‌ شیرین ، نمک، بادکا (گلوکز)، پودر کاکائو، روغن صاف ، کره و پسته که با ترکیب آن‌ها می‌توان سوغات مشهور تبریز را تهیه و میل کرد. نوشیدن یک فنجان چای تازه دم همراه شیرینی اریس ، بسیار دلچسب و مطبوع خواهد بود.

 

باقلوای مخصوص تبریز

باقلوا در برخی از استان‌های کشور از جمله قزوین ، یزد و استان آذربایجان شرقی به عنوان خوراکی بومی و سنتی تهیه و مورد مصرف قرار می‌گیرد. این شیرینی پرطرفدار و دوست‌داشتنی به دلیل داشتن بادام ، پسته و گردو از انرژی و ارزش غذایی فوق‌العاده‌ای برخوردار است. بانوان هنرمند استان آذربایجان شرقی با استفاده از موادی همچون خمیر مخصوص باقلوا، کره ، گردو ، پودر پسته ، پودر نارگیل ، پودر بادام ، شکر، آب ، گلاب ، هل ، زعفران و آب‌لیموی تازه به طبخ و تهیه‌ی باقلوای مخصوص تبریز می‌پردازند.

 

راحت‌الحلقوم

یکی از مشهورترین و رایج‌ترین شیرینی‌های مصرفی در استان آذربایجان شرقی  راحت‌الحلقوم تبریز است که همانگونه که از نامش پیداست ، از بافتی نرم و لطیف برخوردار است. شاید بتوان از این خوراکی ، به عنوان تنقلات مخصوص و مورد علاقه‌ی کودکان نام برد که بیشتر مواقع در ایام نوروز بر سفره‌های تزئین شده‌ی هفت‌سین قرار می‌گیرند. بانوان تبریز با استفاده از نشاسته ، شکر ، آب ، گلاب ، جوهرلیمو و آرد به تهیه و تدارک راحت‌الحلقوم می‌پردازند.

 

شیرینی رشته ختایی تبریز

شیرینی رشته ختایی استان آذربایجان شرقی ، یکی دیگر از خوراکی‌های بومی و سنتی این خطه از کشور محسوب می‌شود که اغلب در دوران ماه مبارک رمضان تهیه و مورد استفاده قرار می‌گیرد. در رژیم غذایی کشور ترکیه نیز می‌توان این خوراکی لذیذ را با نام کادایف مشاهده کرد که علاقه‌مندان بسیاری را مجذوب خود کرده است. این شیرینی سنتی تبریز با به کارگیری مواد اولیه‌ای همچون رشته ختایی ، گردو، پسته ، پودر قند ، کره (در صورت تمایل می‌توان روغن را جایگزین کره کرد)، آب و شکر تهیه می‌شود.

 

شیرینی قرابیه‌ی تبریز

از دیگر شیرینی‌های سنتی و محلی استان آذربایجان شرقی ، می‌توان به قرابیه‌ی معروف و پرطرفدار تبریز اشاره کرد که نه تنها در این خطه از کشور بلکه در سراسر ایران ، بسیار محبوب است. این شیرینی سنتی در انواع بادامی ، پسته‌ای و نارگیلی طبخ می‌شود که هر کدام در نوع خود از طعم و عطری بی‌نظیر برخوردار است. قرابیه تبریز از موادی مانند بادام ، شکر، سفیده‌ی تخم‌مرغ ، پسته ، نارگیل ، آرد ، کره و پودر هل تهیه می‌شود.

 

شیرینی لوز تبریز

تبریز تنوع اشتهاآوری از انواع لوز دارد که می‌توان به لوز بادامی ، شکری ، وانیلی ، پسته‌ای و زعفرانی اشاره کرد. این شیرینی‌های سنتی به دلیل داشتن طعم و عطری فوق‌العاده‌ از محبوبیت و مصرف زیادی در بین مردم تبریز برخوردارند که می‌توان نوع بادامی آن را به دلیل حضور بادام و زعفران پرمصرف‌ترین آن‌ها معرفی کرد. مردم استان آذربایجان با ترکیب موادی مانند بادام ، شکر، پسته ، زعفران، وانیل ، آب و پودر قند ، لوزهای لذیذ و خوش‌عطر تبریز را تهیه می‌کنند.

 

آشپزی در مشهد با پیشکادمی

 

شیرینی‌های سنتی تبریز ، خوش‌طعم و متنوع