روغن زیتون با طعم مطلوب سیر

 

این روغن زیتون مخصوص خانگی است و می‌توانید آن را در خانه تهیه کنید . استفاده از این روغن در آشپزخانه ، سطح آشپزی شما و کیفیت طعم هر غذایی را به طرز شگفت آوری ارتقا می‌دهد . این روغن برای آشپزی شما یک چاشنی اصلی و خاص محسوب می‌شود که تهیه آن زمان زیادی از شما نمی‌گیرد .

از حبه‌های سیری که در روغن زیتون ، طعم‌دار می‌شوند هم می‌توانید برای تهیه نان سیر خانگی استفاده کنید . از آنجا که سیرها نرم و پخته‌شده هستند به سادگی له می‌شوند و روی سطح نان یا سبزیجات برشته‌شده ، طعم بسیار جذابی را پدید می‌آورند . اگر تمایلی به پختن سیر ندارید ، می‌توانید مقادیری که در این دستور آورده شده را در یک شیشه بریزید و مقداری نمک و سرکه به آنها بیافزایید ، سپس درب شیشه را محکم ببندید . شیشه را در یخچال قرار دهید و پس از دو هفته روغن زیتون مخصوص که با سیر طعم‌دار شده را در پخت غذاهای مختلف و یا طعم‌دار کردن سالادها استفاده کنید .

مواد لازم

 3  عدد سیر پوست کنده

 2 فنجان روغن زیتون خالص

 گیاهان تازه مانند آویشن یا رزماری  (اختیاری)

 

دستورالعمل

با استفاده از یک چاقوی کوچک تیز ، انتهای هر حبه سیر را ببرید و سپس هر حبه را پوست بگیرید . حبه سیر را سالم نگه دارید و خردش نکنید .

حبه های سیر پوست کنده را در قابلمه کوچکی بریزید و روی آنها را با روغن زیتون بپوشانید . قابلمه را  روی حرارت خیلی کم روی اجاق قرار دهید . هنگامی که روغن شروع به گرم شدن می کند ، شما به آرامی شکل گیری حباب های کوچک را مشاهده خواهید کرد - آنها به تدریج بزرگتر می‌شوند تا زمانی که روغن به آرامی بپزد .

پختن سیر در روغن زیتون روی حرارت بسیار کم را به مدت 12 تا 18 دقیقه ادامه دهید (این به اندازه حبه سیر بستگی دارد ، خودتان زمان را در صورت لزوم تنظیم کنید) . به عبارتی تا زمانی که حبه های سیر نرم شوند ولی هنوز شکل خود را حفظ کرده و کاراملی هم نشده باشند ، پختن آنها را در روغن زیتون ادامه  دهید . همین که نوک چاقو آسان وارد سیر شود یعنی اندازه پخت سیرها در روغن زیتون کافی است .

 

قابلمه را از روی حرارت برداشته و بگذارید تا کاملاً سرد شود ( و هر چند دقیقه سیرها را هم بزنید که خنک شوند ) . روغن زیتون و سیرها که خنک شدند آنها را داخل یک شیشه بریزید و اگر تصمیم به استفاده از گیاهان تازه مثل آویشن یا رزماری دارید ، به روغن و سیر داخل شیشه اضافه کنید ، درب شیشه را محکم ببندید و به مدت دو یا سه هفته شیشه را داخل یخچال قرار دهید . سس روغن زیتون و سیر خانگی شما آماده است و می‌توانید از طعم مطلوب آن در آشپزی خود بهره بگیرید .

 

دستورالعمل خانگی تهیه روغن زیتون با طعم مطلوب سیر