گیلان ، سرزمین غذا

 

شهرها و استان‌های ایران با وجود اقلیم‌ها ، فرهنگ‌ها و قومیت‌های مختلف دارای تنوع بسیار زیادی در حوزه غذا می‌باشد. در میان استان‌هایی که به دلیل اقلیم غنی و متنوع غذاهای محلی متنوعی دارند ، استان گیلان در زمینه غذا از قدیم تا امروز دستاوردهای زیادی داشته که بخشی از آن شامل غذاهای اصلی و بخشی شامل چاشنی‌ها و مخلفات سالم و طبیعی هستند. در

در این مطلب قصد داریم شما را با چند عنوان از چاشنی‌ها ، نوشیدنی‌ها و غذاهای محلی گیلان آشنا کنیم تا اگر به این استان سبز و زیبا سفر داشتید از امتحان کردن غذاهای محلی گیلان غافل نشوید. غذاهای استان گیلان اغلب گیاهی هستند و عناصر اصلی تشکیل‌دهنده بسیاری از غذاها و چاشنی‌های محلی گیلانی‌ها بادمجان ، تخم مرغ ، سیر ، گردو ، رب انار و ... است که در ترکیب‌های مختلف تنوع گسترده‌ای از طعم و خاصیت غذایی را به وجود می‌آورند.

 

باقلا خورشت : باقلا خورشت یا همان باقلا قاتق هم به عنوان غذای اصلی و هم به عنوان غذای جانبی کنار بعضی غذاهای دیگر سرو می‌شود. در این غذا از پاچ باقلای رشتی و یا لوبیا خشک کشاورزی ، سیر ، شوید و تخم مرغ استفاده می‌شود. این غذای گیلانی از غذاهای محبوب و رایج در خانواده‌های گیلگ به حساب می‌آید.

 

 

میرزا قاسمی : میرزا قاسمی را اغلب ما هم می‌شناسیم و هم به احتمال زیاد خودمان آن را می‌پزیم. این غذا در سراسر ایران معروف و محبوب است. میرزا قاسمی از بادمجان کبابی ، سیر ، گوجه‌فرنگی و تخم مرغ تهیه می‌شود. این غذای محلی گیلان را هم با نان و هم همراه برنج می‌توان صرف کرد و از طعم لذیذ آن لذت برد.

 

 

سیر‌قلیه : سیر‌قلیه یک خورشت گیلانی است که از برگ تازه‌ی سیر ، پیاز ، تخم مرغ ، لپه و گوشت مرغ یا اردک تهیه می‌شود. گیلانی‌ها برگ تازه‌ی سیر را در غذاهای دیگری غیر از سیرقلیه هم به کار می‌برند. از جمله غذاهای محلی گیلان که با برگ سیر درست می‌شود سیرواویج یا سیرابیج است. در زبان گیلکی فعل بیچیدن یا ویجیدن به معنی سرخ کردن است و این افعال در اسامی غذاهای دیگری نیز به کار رفته است.

 

 

خورشت آلو‌مسمای گیلانی : آلو‌مسما را از آلو سیاه ، پیاز ، مرغ و آلو قیسی درست می‌کنند. خورشت آلو‌مسما طعم شیرین دارد و همراه برنج خورده می‌شود. غذاخوری‌های نزدیک بازار رشت این غذای خوشمزه را سرو می‌کنند و پیشنهاد ما این است که حتما آن را در یک غذاخوری محلی در گیلان امتحان کنید.

 

 

خورشت اناربیج : اناربیج یکی دیگر از غذاهای خاص و محبوب بین گیلگ‌ها است. این خورشت که در واقع چیزی بین فسنجان و قرمه‌سبزی است ، با گردو ، سبزی قورمه ، آبغوره ، رب انار ، پیاز و کوشت چرخ‌کرده درست می‌شود. طعم خورشت اناربیج واقعا متفاوت و لذیذ است که آن را همراه برنج سرو می‌کنند.

 

 

خوراک واویشکا : خوراک واویشکا را با نان و اغلب همراه سیر یا پیاز می‌خورند. این خوراک خوشمزه در مغازه‌های مخصوص همین غذا در شهرهای گیلان می‌توانید تجربه کنید. خوراک واویشکا از دل و جگر گوسفندی که با گوجه فرنگی ، انار ، رب ، گلپر و دیگر ادویه‌ها تهیه می‌شود اغلب به عنوان یک شام خیابانی در واویشکا فروشی‌های کوچه پس کوچه‌های رشت صرف می‌شود. تهیه غذاهای گیلانی از جمله واویشکا در خانه بسیار آسان است. خیلی از ما مشابه این غذا را با گوشت چرخ‌کرده درست می‌کنیم.

 

 

کال کباب : یکی از چاشنی‌های سفره‌های اصیل گیلانی کال کباب است. کال کباب از بامجان کبابی ، گردو ، دانه‌های انار ترش ، سبزی محلی چوچاق و سیر تهیه می‌شود و به عنوان مخلفات با غذاهای مختلف سرو می‌شود. تهیه کال کباب آسان است ولی سبزی چوچاق را فقط در گیلان می‌توانید تهیه کنید.

 

 

نوشیدنی آبغوره درار : یکی از نوشیدنی‌های محلی و قدیمی گیلان آبغوره درار است . این نوشیدنی محلی با آبغوره و درار محلی گیلان همراه با نمک و شکر تهیه می‌شود. نوشیدنی آبغوره درار در فصل تابستان در خانه‌ها و کافه‌های گیلان با یخ به عنوان نوشیدنی خنک سرو می‌شود.

 

تعداد غذاها ، دسرها ، چاشنی‌ها و مخلفات محلی گیلان بسیار زیاد و متنوع است. به همین دلیل فرهنگ غذایی گیلان در یونسکو به ثبت جهانی رسیده است. غذاهای گیلانی سالم ، آسان و سریع هستند از همین رو می‌توانید آنها را در خانه هم بپزید و از طعم اصیل گیلان در هر کجای زمین که هستید ، لذت ببرید.

 

 

غذاهای محلی گیلان