کدام نوع نان،انتخاب مناسب تری است؟

کدام نان،انتخاب مناسب تری است؟

ممکن است پاسخ این سوال،نان جو باشد.

جو حاوی چربی و کالری کم،فیبر زیاد و انواع آنتی اکسیدان است.

در مورد فواید سلامتی نان تهیه شده با آرد تصفیه شده نکات متفاوتی وجود دارد.معمولا متخصصان بهداشت ما را به خوردن غلات کامل تشویق می کنند اما برخی از نان های غلات کامل با آرد تصفیه شده تهیه می‌شوند و اغلب فاقد مواد مغذی هستند.بنابراین متخصصان دیگر معتقدند که این نوع نان ممکن است برای سلامتی مضر باشد.

حالا سوال این است که چرا مزایای سلامتی نان‌ها با آرد تصفیه شده با دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد؟

یک دلیل این است که برخی از نان ها کربوهیدرات بالایی دارند که ممکن است قند خون را بالا ببرند.به عنوان مثال،غلات کامل گندم دارای مواد مغذی بیشتری هستند.اما نان گندمی که با آرد تصفیه شده ساخته شده،می تواند با سرعتی اندازه مصرف آب نبات،قند خون را افزایش دهد(همه ما شنیده‌ایم که اغلب نان های سفید از مواد مغذی جدا شده‌اند و دارای ارزش غذایی اندکی هستند).

پس چه نوع نانی مناسب است و یا چه نوع نان‌هایی را باید از رژیم غذایی حذف کرد؟

خوشبختانه برای انتخاب نان‌های تهیه‌شده با آرد تصفیه شده،گزینه‌های متنوعی وجود دارد که یکی از این گزینه‌ها،نان جو است.جو غلات کاملی است که با حداقل فرآوری،انجام می شود.

نان جو دارای چربی و کالری کم و در مقابل فیبر،آنتی‌اکسیدان،مواد معدنی،سلنیوم و بسیاری از مواد مغذی دیگر است که در نان های تهیه‌شده با آرد تصفیه‌شده،وجود ندارند.در نتیجه نان جو فواید بسیاری برای سلامتی دارد.

به گفته وب سایت غذایی دکتر Axe،"در مقایسه با بسیاری از غلات دیگر،حتی سایر غلات کامل سنتی،نان جو از نظر چربی و کالری پایین تر است اما دارای فیبر غذایی و مواد معدنی خاص بیشتری است."

همچنین گفته‌ می‌شود که قرار دادن جو در رژیم غذایی می‌تواند باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های عروقی قلب،دیابت و برخی سرطان‌ها شود.دستورالعمل‌های مختلفی برای تهیه نان جو وجود دارد،اما مواد اصلی آن آرد جو،تخم مرغ، شیر یا آب،روغن کلزا،روغن زیتون یا روغن‌های دیگر است.برخی از مخمرها،عسل یا شکر قهوه‌ای نیز استفاده می‌کنند.

بنابراین افرادی که به انواع نان علاقه دارند، می‌توانند نان جو را جایگزین سالم تری برای نان های فرآوری شده با آرد تصفیه شده کنند و در شرایط مختلف،همیشه نان را در رژیم غذایی خود نگه دارند.

 

فواید نان جو