انواع باقلوای ترکی

کشور ترکیه شیرینی‌ها و دسرهای مختلفی دارد اما در میان تمام شیرینی‌ها و دسرهای ترکی ، باقلوای ترکی حرف دیگری دارد که به جرات می‌توان گفت منحصر به فرد است. ترک‌ها عاشق شیرینی‌جات هستند و باقلوا بهترین نمونه برای تایید این سلیقه و ذائقه شیرین است. اگر به شهرهای مختلف ترکیه مثل استانبول، آنتالیا یا کوش آداسی سفر کنید با طیف متنوعی از باقلوا آشنا می‌شوید. هرکدام از این باقلواها اسم خاصی دارند و گاهی ترکیباتشان با هم فرق دارد. به همین دلیل پیشکادمی قصد دارد شما را با چند نوع باقلوای معروف ترکی آشنا کند. با ما همراه شوید.

سوتلو نوریه

تفاوت این نوع باقلوا ترکی با بقیه انواع آن در نوع شربت است. برای تهیه شربت این باقلوا به جای آب ، شیر می‌ریزند که طعم ملایم‌تری به باقلوا می‌دهد زیرا مقدار کمتری شکر در آن حل می‌شود و ظاهرش هم سفیدتر می‌شود. در ترکیب این باقلوا نیز به جای پسته از فندق استفاده می‌شود. ریشه نام سوتلو نوریه مشخص نیست اما در سال 1980 که ترکیه وضعیت اقتصادی خوبی نداشته مردم برای گذران زندگی تلاش می‌کردند تا باقلوای خوشمزه‌تری درست کنند و بیشتر بفروشند. به همین دلیل به آن شیر اضافه می‌کردند و به جای پسته که گران‌تر هست از فندق استفاده کردند تا هزینه آن کمتر شود.

 

فیستیکلی سارما

یکی دیگر از انواع باقلوای ترکی فیستیکلی سارما است که شبیه باقلوای ساده است و تنها تفاوتش مقدار پسته در آن است. ظاهر این باقلوا به رنگ سبز است و گاهی آن را با بستنی سرو می‌کنند. فیستیک در زبان ترکی به معنای پسته است و این باقلوا به دلیل آنکه مقدار زیادی پسته دارد به این نام معروف است.

 

بورما

باقلوا بورما طرفداران بسیار زیادی دارد و ترکیبات آن شبیه دیگر باقلواهاست اما تفاوت این باقلوا در آن است که برای تهیه آن از چندلایه خمیر فیلوی نازک استفاده می‌کنند و لابه‌لای آن‌ها مغزهای پسته و بادام و گردو خرد شده می‌ریزند. بعد خمیرها را رول می‌کنند و با کره می‌پزند. در آخر هم مقدار زیادی شربت شیرین به باقلوا اضافه می‌کنند.

 

بلبل یواسی

این نوع باقلوای مشهور تقریبا شبیه بورماست با این تفاوت که خمیرهای فیلو را به شکل دایره‌ای درمی آورند و بین آنها را با مغزها ، که اغلب پسته است ، پر می‌کنند. این نوع باقلوا ظاهر زیبا و خوشمزه‌ای دارد و برای سوغاتی و هدیه دادن بسیار مناسب است. بلبل یواسی در زبان ترکی به معنای آشیانه بلبل است که به دلیل گرد بودن این باقلوا و شباهت آن به آشیانه این نام را گرفته است.

 

شوبیت

در این نوع باقلوا حدود ده لایه خمیر فیلو  به همراه کره را روی هم قرار می‌دهند و بعد به صورت مربع‌های حدودا 7 سانتی‌متری برش می‌زنند. سپس در وسط آن پودینگ غلیظی به اسم kaymak  - که از ترکیب شیر و سمولینا شکل گرفته- قرار می‌دهند و به صورت مثلثی آنها را تا می‌کنند. در آخر بر روی آن مغز پسته و شربت شیرین می‌ریزند.

آشپزی در مشهد با پیشکادمی

انواع باقلوای ترکی