دمنوش سنبل‌الطیب و اسطوخودوس ، نوشیدنی خواب‌آور

یکی از مسائلی که در دنیای امروز شاهد آن هستیم ، مقوله‌ی بی‌خوابی است. در طب سنتی از گیاهان مختلفی برای بهبود یا درمان بی‌خوابی استفاده شده است که اثر آنها در مصرف طولانی مدت مشخص می‌شود. سنبل الطیب و اسطوخودوس دو گیاه بسیار موثر بر بهبود بی‌خوابی هستند. پیشکادمی در این مطلب  شما را با چگونگی اثرگذاری این گیاهان بر بی‌خوابی آشنا می‌کند.

  •  سنبل الطیب

مصرف دمنوش سنبل الطیب برای رفع بی‌خوابی بسیار موثر است. قرن‌هاست که در طب ستنی از سنبل الطیب به عنوان گیاه آرامبخش استفاده می‌شود. درمان بی‌خوابی در طب سنتی، مصرف دمنوش خواب آور سنبل الطیب بوده است. این گیاه داروی طبیعی ضد اضطراب است و مصرف دمنوش آن قبل از خواب برای درمان بی‌خوابی توصیه می‌شود.

افرادی که از بی خوابی مفرط یا اینسومنیا رنج می‌برند با خوردن دمنوش سنبل الطیب و با ترکیب آن با بادرنجبویه و رازک بی‌خوابی را رفع می‌کنند. جالب است بدانید از این دمنوش در سال‌های جنگ جهانی دوم در انگلستان استفاده می‌شد تا مردمی که مرتب در معرض استرس وحشتناک ناشی از حملات هوایی بودند ، بتوانند کمی از دلهره‌شان را کم کنند.

 در حال حاضر هم سنبل الطیب یکی از محبوب‌ترین دمنوش‌های گیاهی است که در آمریکا و اروپا برای بهتر خوابیدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این کشورها این گیاه به صورت مکمل غذایی به شکل کپسول و شربت موجود است. با وجود این محققان هنوز نتوانسته‌اند روش کمک این گیاه به مشکلات اعصاب را کشف کنند.

  • یکی از نظریه‌های موجود برای توضیح نحوه موثر واقع شدن سنبل الطیب این است که این گیاه می‌تواند سطح بعضی از انتقال دهنده‌های عصبی به نام گابا GABA را در خون افزایش دهد. زمانی که مقادیر بالای گابا تولید شود ، احساس خواب آلودگی به وجود می‌آید؛ مکانیسمی شبیه مکانیسم داروهایی مانند زاناکس که کارکرد ضد اضطرابی دارند.
  • تحقیق کوچکی بر روی 27 نفر داوطلب که مشکلات مربوط به خواب را تجربه می‌کردند ، نشان داد مصرف عصاره سنبل الطیب باعث بهبود وضعیت خواب 89 درصد از آزمودنی‌ها شده است.
  • خبر خوب دیگر این است که استفاده از سنبل الطیب عوارض جانبی مثل خواب آلودگی صبحگاهی را به دنبال ندارد.

 

  • اسطوخودوس

دمنوش اسطوخودوس با کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کند شب‌ها زودتر خوابمان ببرد. این دمنوش با اثری که بر کاهش استرس دارد ، جلوی افکار منفی ناشی از ناراحتی و نگرانی‌های زندگی روزمره را می‌گیرد و ما را به سرزمین رویاها می‌برد. طی پژوهشی که در سال 2005 صورت گرفت ، محققین دریافتند که استشمام روغن اسطوخودوس قبل از خواب طول مدت خواب عمیق را بیشتر می‌کند و کاری می‌کند فردای آن روز پرانرژی و بانشاط  باشیم.

اسطوخودوس روی خانم‌ها اثر بیشتری دارد. در مطالعه‌ای که روی مادرانی که تازه بچه دار شده بودند انجام شد به این نتیجه رسیدند که دمنوش اسطوخودوس می‌تواند افسردگی و خستگی را تا حد زیادی از بین ببرد. این در حالی بود که با قطع دمنوش اسطوخودوس اثرات آن نیز از بین رفتند. اسطوخودوس یکی دیگر از گیاهانی است که قدمتی تاریخی دارد. در یونان و روم باستان، مردم این گیاه را داخل وان حمام می‌ریختند تا از رایحه آرامش بخش آن استفاده کنند. امروز هم از رایحه خوب این گیاه در صنعت عطرسازی و تولید عود زیاد استفاده می‎‌شود.

از آنجایی که گیاهانی با خاصیت آرامش بخشی برای بهبود خواب افراد هم مناسب هستند، اسطوخودوس هم برای درمان بی خوابی تاثیرات خوبی از خودش نشان داده است. امروزه مردمان بسیاری در سراسر جهان دمنوش اسطوخودوس می‌نوشند تا اعصابشان را آرام کنند و کیفیت خوابشان را بالا ببرند.

  • نتایج یک تحقیق بر روی 80 زن تازه زایمان کرده تایوانی نشان داد  کسانی که رایحه اسطوخودوس را استشمام کرده بودند یا به مدت دو هفته دمنوش این گیاه را نوشیده بودند ، خستگی مزمن کمتری را نسبت به سایرین تجربه کرده بودند.
  • تحقیقات دیگری نشان می‌دهد وجود ماده سیلکسان Silexan در روغن اسطوخودوس منجر به بهبود کیفیت خواب در افرادی می‌شود که دچار اختلال اضطراب هستند.
  • پژوهش دیگری که روی 67 زن دچار بی‌خوابی انجام شد ، نشان داد استشمام بوی اسطوخودوس به مدت 20 دقیقه و برای مدت 12 هفته منجر به کاهش ضربان قلب و بهبود کیفیت خواب می‌شود.

 

 

دمنوش سنبل‌الطیب و اسطوخودوس ، نوشیدنی خواب‌آور