حلیم فرنگی اسکاتلند ، صبحانه‌ای کامل

اسکاتلند  کشوری است در شمال غرب اروپا که یک‌ سوم شمالی بریتانیای کبیر را دربر می‌گیرد. این کشور دومین کشور بزرگ بریتانیاست که از انگلستان کوچکتر است. در فرهنگ غذایی اسکاتلند جو دو سر نقش پررنگی را ایفا می‌کند ، چرا که در این سرزمین به قدمت و فراوانی زیاد این ماده غذایی کشت می‌شده و می‌شود. حلیم فرنگی اسکاتلند در سال‌های قحطی توانست مردم را از گرسنگی و مرگ نجات دهد.

در اسکاتلند از قدیم مرسوم است که این حلیم را با استفاده از یک ملاقه چوبی در جهت عقربه‌های ساعت هم می‌زنند. در گذشته راهی برای نگهداری غلاتی مثل جو وجود نداشت ، بنابراین با تبدیل جو به خمیر، ماندگاری‌اش را بالا می‌بردند. اسکاتلندی‌ها این خمیر را در محفظه‌های چوبی و خنک نگهداری می‌کردند. در سرما این خمیر سفت ‌تر و غلیظ‌ تر می‌شد به طوری که می‌توانستند آن را برش دهند و در طول چند روز به عنوان ناهار یا صبحانه مصرف کنند.

حلیم اسکاتلندی در اصل تنها با آب، جو و نمک تهیه می‌شد. با گذشت زمان و گذر از سال‌های قحطی ، این حلیم به شکل غلیظ و خامه‌ای  که ما امروزه می‌شناسیم تبدیل شد که آن را با شیر، خامه ، کره ، شکر، شربت افرا یا مربا مصرف می‌کنیم. برای تهیه حلیم فرنگی اسکاتلندی کافی است جو پرک ، شیر و نمک را در خانه داشته باشید. پیشکادمی به شما پیشنهاد می‌دهد حلیم فرنگی را برای یک وعده صبحانه کامل در نظر بگیرید.

 

مواد لازم

جو پرک   100 گرم

شیر کم چرب   250 میلی‌لیتر

شکر، عسل یا مربا  (به اندازه دلخواه)
نمک ، به مقدار لازم

 

جو پرک را در قابلمه بریزید و شیر را به آن اضافه کنید.مواد را هم بزنید ، قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا به آرامی بجوشد. حالا کمی نمک به حلیم اضافه کنید. هم‌زدن را ادامه دهید تا حلیم غلیظ شود.

وقتی حلیم شروع به غلیظ شدن کرد حرارت آن‌ را کم کنید. (تقریبا ۷ دقیقه حلیم را روی حرارت ملایم بگذارید)

حلیم اسکاتلندی شما آماده است. آن را در کاسه بریزید و با شکر، عسل ، مربا یا قطعات میوه میل کنید.

نکته: می‌توانید در صورت تمایل به جای شیر از آب استفاده کنید یا به نسبت نصف به نصف آب و شیر را مخلوط کنید. اگر دوست دارید حلیم شما حالت خامه‌ای داشته باشد پیشنهاد ما این است که از شیر استفاده کنید.

آشپزی در مشهد با پیشکادمی

 

حلیم فرنگی اسکاتلند ، صبحانه‌ای کامل