Dukkah : مخلوط ادویه مصری

Dukkah  که doo-kah تلفظ می‌شود ، یک مخلوط ادویه مصری است با طعمی کاملاً متفاوت. در واقع نام خود را از اصطلاح عربی کوبیدن گرفته که منطقی است زیرا ترکیبی از ادویه‌ها به طور سنتی در هاون کوبیده می‌شوند تا این مخلوط پدید آید. این قطعاً یک ترکیب ادویه‌ای معمولی نیست بلکه ترکیبی معطر و جالب از آجیل و دانه‌های بو داده است.

Dukkah معمولاً در بازارهای خاورمیانه ، به ویژه مصر به سادگی یافت می‌شود. تهیه این ادویه مصری در خانه بسیار آسان است و شما نیز می‌توانید از طعم تازه آن بهره مند شوید.

دستورالعمل‌های مختلفی برای تهیه دوکاهه وجود دارد اما برخی از مواد رایج که احتمالاً همه مخلوط ها دارای آنها هستند ، آجیل ، دانه کنجد ، تخم گشنیز و زیره است. فندق رایج ترین آجیل مورد استفاده در این ادویه مصری است اما باز هم ممکن است سایر مواد مانند دانه کاج ، دانه کدو تنبل ، یا دانه آفتابگردان به جای فندق استفاده شود.

بیشترین کاربرد این ادویه در طبخ مرغ یا ماهی است. اما شما می‌توانید بر اساس ذائقه خود این ادویه را در غذاهای گیاهی یا نان‌ها و پنیرهای مختلف بپاشید و در طعم‌ غذاها تنوع به وجود آورید. پیشکادمی شما را به خواندن ادامه این مطلب دعوت می‌کند.

 

مواد لازم

3/4 فنجان دانه کنجد

1/2 فنجان نخود بو داده

1/4 فنجان فندق

1/2 فنجان تخم گشنیز

2 قاشق غذاخوری دانه زیره

1/2 قاشق چایخوری نمک

1/4 قاشق چایخوری دانه فلفل سیاه

 

دستورالعمل تهیه

فر را با دمای 350 درجه فارنهایت گرم کنید.

روی یک ورق پخت که با کاغذ روغنی پوشانده شده ، دانه‌های کنجد را پخش کنید.

حدود 2 تا 3 دقیقه در فر بماند و سپس آن را از فر خارج کرده ، کنار بگذارید تا خنک شود.

نخود و فندق را نیز به همان شیوه در فر قرار داده و پس از 5 دقیقه آنها را بیرون بیاو ید.

دانه‌های کنجد ، نخود ، فندق ، گشنیز ، زیره ، نمک و فلفل سیاه را در غذاساز ترکیب کرده و به مدت 2 تا 4 دقیقه آنها را آسیاب کنید. همچنین می‌توانید به شیوه سنتی تمام مواد را با هاون له کنید.

مخلوط ادویه مصری حالا آماده است. آن را داخل ظرف دربسته داخل یخچال نگهداری کرده ، در آشپزی خود به کار برید.

 

دستورالعمل تهیه مخلوط ادویه مصری