چرا باید رنگین کمان را بخوریم؟

اغلب به ما گفته می‌شود که باید "رنگین کمان را بخوریم" ، اما در واقع این به چه معناست؟ و آیا واقعاً آنقدر مهم است؟ Tracey Raye ، کارشناس بهداشت تغذیه ، در مورد این موضوع که چرا خوردن رنگین کمان بهترین کاری است که برای سلامتی خود انجام می‌ دهیم ، صحبت کرده است که پیشکادمی خلاصه مطلب را با شما به اشتراک می‌گذارد.

امروزه ما می‌دانیم که میوه‌ها و سبزیجات غذاهای سالمی هستند که احتمالاً همه ما باید بیشتر اوقات آنها را در رژیم غذایی خود بگنجانیم ، اما آیا می‌دانید تنوع نیز مهم است؟ غذاهای گیاهی مانند میوه‌ها و سبزیجات حاوی ترکیباتی به نام "عناصر غذایی گیاهی" هستند که به رنگ غنی ، زیبا و همچنین طعم‌ها و رایحه‌های مشخص آنها کمک می‌کنند.

غذاهای گیاهی متنوع حاوی مقادیر مختلفی از طیف وسیع عناصر غذایی گیاهی هستند. به همین دلیل در میان غذاهای تازه طیف رنگی متمایز و متنوعی داریم. در حالی که برخی از میوه‌ها و سبزیجات منبع بیش از یک ماده مغذی گیاهی هستند ، برخی دیگر مقادیر کمی از مواد مغذی را دارند.

مطالعات متعدد فواید متعدد عناصر غذایی فیتونی رنگارنگ را نشان می‌دهد ، از جمله اثرگذاری عناصر غذایی به عنوان آنتی اکسیدان و کاهش دهنده التهاب. انتخاب یک رژیم متعادل و متنوع که شامل انواع رنگها باشد بهترین راه برای اطمینان از دریافت طیف کاملی از این مواد مغذی حیاتی است.

کدام غذاها حاوی عناصر غذایی گیاهی هستند؟

میوه‌ها

سبزیجات

آجیل و دانه‌ها

حبوبات

غلات کامل

گیاهان ، ادویه جات و ترشی جات

انواع چای

 

به معنای واقعی کلمه هزاران ماده مغذی گیاهی در غذاهای گیاهی یافت می‌شود که هر یک از آنها دارای کیفیت و فواید مختلفی هستند. به عنوان مثال :

رنگ قرمز : حاوی آنتی اکسیدان‌هایی مانند لیکوپن (در گوجه فرنگی) ، آنتوسیانین (توت قرمز) ، اسید الاژیک (توت فرنگی ، تمشک) و آستاگزانتین (ماهی قزل آلا ، میگو) است.

رنگ نارنجی : حاوی بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود ، از سلامت چشم پشتیبانی و به تولید هورمون نیز کمک می‌کند.

رنگ آبی : حاوی آنتی اکسیدان‌های قوی به نام آنتوسیانین که ممکن است در محافظت از سلول در برابر آسیب نقش داشته باشد.

رنگ سبز : سرشار از رنگدانه "کلروفیل" است و مواد مغذی متنوعی را تأمین می‌کند. سبزیجات غنی از لوتئین و زئاگزانتین مانند کلم پیچ و اسفناج ممکن است در جلوگیری و کند کردن پیشرفت بیماری چشم ، تخریب ماکولای وابسته به سن مفید باشد.

رنگ سفید : سرشار از آنتوکسانتین است که می‌تواند در سلامت قلب نقش داشته باشد.

 

به یاد داشته باشید حتی در یک گروه رنگی ، مواد غذایی دارای عناصر غذایی گیاهی متفاوتی هستند. بنابراین جستجوی تنوع همچنان مهم است.

 

آشپزی در مشهد با پیشکادمی

عناصر غذایی گیاهی