طرز تهیه انواع سس سالاد

 

 

از سس سیر سالاد سزار تا سس کلاسیک فرانسوی را به سبک خودتان کشف کنید!

سس‌ها و چاشنی‌های های خریداری شده از فروشگاه ممکن است گران و یا حاوی موادی نگهدارنده‌ای باشند که چندان برای سلامتی بدن مناسب نیستند.

هنگامی که طرyز تهیه چاشنی و سس‌های خانگی را بدانید،می توانید بر اساس سلیقه و ذائقه خود،مواد مختلف را با هم ترکیب کنید و به طعم دلخواه خودتان برسید.در این مطلب شما را با طرز تهیه یکی از چاشنی‌های پایه آشنا می‌کنیم و به تبع آن و با تغییر دادن نسبت‌ سرکه‌ها،روغن‌ها و طعم‌دهنده‌ها،طعم دلخواه خود را به دست آورید.

 

سس کلاسیک

یک در سس کلاسیک فرانسوی نسبت روغن به سرکه،سه به یک است.شما به سادگی می‌توانید به ازای هر واحد روغن،یک واحد سرکه را با طعم‌دهنده مد نظرتان در یک شیشه مخلوط کنید و برای سالادهای مختلف از سس‌ها و چاشنی‌های دست‌ساز خودتان استفاده کنید.

120 میلی‌لیتر روغن زیتون

40 میلی‌لیتر سرکه سفید

طعم دهنده فصل(آبلیمو،آب نارنج و ...)

 

از همین نقطه می‌توانید مقادیر را بسته به سلیقه خود،تغییر دهید.

برخی افراد عطر و طعم سرکه را به روغن‌ها ترجیح می دهند،اگر شما هم از این دسته هستید،سرکه را بیشتر و روغن زیتون را کمتر بریزید.

 

روغن‌ها

استفاده از روغن‌های مختلف،می تواند به طور کامل طعم سس شما را تغییر دهد.در صورتی که تمایل دارید مواد بیشتری را به سس خود اضافه کنید که طعم آنها غالب باشد،بهتر است از روغن زیتونی سبک و یا روغن کلزا استفاده کنید.

روش دیگر،استفاده از یک روغن با طعمی قوی تر مانند کنجد است که این گزینه هم برای سالادی الهام گرفته از طعم‌های آسیایی،خیلی مناسب است.

 

سرکه

علاوه بر سرکه سفید،سرکه قرمز،بالزامیک و سرکه سدر نیز همه در همان مقادیر فوق،قابل استفاده هستند.این فقط به سلیقه شما بستگی دارد که کدام نوع از سرکه را انتخاب کنید.پیشنهاد ما این است که همیشه در آشپزخانه خود سرکه‌های مختلف را داشته باشید تا بتوانید به ساده‌ترین سالادها نیز تنوع بدهید.

 

طعم دهنده‌ها

اگر از آب لیمو استفاده می کنید،بهتر است از سرکه کمتری استفاده کنید تا از ترش شدن چاشنی یا سس جلوگیری شود.

آب نارنج،شکر،عسل،شربت افرا یا شربت آگاو نیز گزینه های خوبی به عنوان طعم‌دهنده هستند.هر زمان طعم ترشی بر خلاف ذائقه شما غالب شد،می توانید با افزودن کمی شکر یا عسل،تیزی سرکه یا طعم‌دهنده‌ها را بگیرید و طعم سس را به ملایم نزدیک کنید.

گیاهان و سبزیجات تازه نیز بر اساس علاقه شما می‌توانند به ترکیب چاشنی دست‌ساز شما اضافه شوند.گیاهان برگ ریز مانند گشنیز،ریحان،جعفری ،ترخون یا مریم گلی،رزماری و آویشن هر کدام طعم تازه‌ای می‌سازند.

خردل به همراه کمی عسل یکی دیگر از ترکیب های کلاسیک است.اگر طعم سیر یا خردل را دوست دارید،سیر خرد شده یا خردل ریز خرد شده را به سس اضافه کنید.

سس سویا یا سس فلفل دلمه ای تایلندی نیز گزینه های مناسبی برای سالادهای آسیایی هستند.

 

سس خامه‌ای

مایونز یک پایه عالی برای سس کرم‌دار یا خامه‌ای است که می‌توانید آن را با کمی آب هم بزنید تا رقیق شود.

شما می‌توانید برای تزیین سالاد،از سیر خرد شده و پنیر پارمسان رنده شده استفاده کنید.سالاد‌ها اغلب از جمله غذا‌های سالم به شمار می‌آیند.جا دادن سالاد‌ها در رژیم غذایی،می‌تواند به سلامت و شادابی بدن کمک کند و غیر از آن،سالاد‌ها بسیار بسیار متنوع هستند.حالا شما می‌توانید به تعداد سالاد‌های متنوعی که در خانه تهیه می‌کنید،سس و چاشنی بسازید.

از طعم‌های ویژه لذت ببرید!

 

 

سس‌ها و چاشنی‌های سالاد