زعفران ، طلای سرخ مفید برای سلامتی

زعفران ادویه‌ای است با رایحه‌ای قوی و رنگی مشخص. این ادویه همچنین سرشار از آنتی‌اکسیدان است که فواید زیادی برای سلامتی دارد.

شواهد اولیه نشان می‌دهد که زعفران ممکن است باعث تقویت خلق و خو ، افزایش میل جنسی و مبارزه با استرس شود. مصرف زعفران به طور کلی برای اکثر افراد بی‌خطر و افزودن آن به رژیم غذایی بسیار ساده است. در این مطلب با مزایای احتمالی زعفران برای سلامتی بیشتر آشنا می‌شوید.

زعفران ادویه‌ای از گل Crocus sativus و از خانواده‌ی سوسن است. زعفران به دلیل دشواری برداشت بسیار گران است. کشاورزان باید نخ‌های ظریف را از هر گل با دست برداشت کنند. فرایند برداشت و فراوری این گل خاص ، زعفران را به یکی از گرانترین ادویه‌های جهان تبدیل می‌کند.

از مزایای زعفران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تأمین آنتی‌اکسیدان برای بدن

از آنجا که استرس اکسیداتیو و رادیکال‌های آزاد در ایجاد بسیاری از شرایط سلامتی از جمله سرطان و بیماری‌های قلبی نقش دارند ، آنتی‌اکسیدان‌هایی از این دست ممکن است به محافظت از سلامتی فرد کمک کنند.

 

جلوگیری از اختلالات سیستم عصبی

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زعفران ممکن است در محافظت از بدن در برابر اختلالات سیستم عصبی نقش موثری داشته باشند.

 

تقویت روحیه

همچنین شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد زعفران می‌تواند به بهبود خلق و خو کمک کند و یک ترکیب مفید برای درمان افسردگی باشد.

مطالعه‌ای در مجله علوم رفتاری و مغزی نشان داد که عصاره زعفران بدون تغییر در سطح سایر هورمون‌های مغز مانند سروتونین ، سطح دوپامین را در مغز افزایش می‌دهد.

 

افزایش میل جنسی

زعفران همچنین ممکن است میل جنسی و عملکرد جنسی را در مردان و زنان افزایش دهد.محققان اثرات زعفران را بر روی مشکلات ناباروری مردان بررسی کردند و خاطرنشان کردند که اگرچه به طور کلی تأثیر مثبتی بر اختلال نعوظ و میل جنسی داشت ، اما در زنده ماندن اسپرم تغییری ایجاد نکرد.

 

کاهش علائم سندرم قبل از قاعدگی (PMS) در زنان

علائم (PMS) در زنان قبل از شروع قاعدگی ماهانه ظاهر می‌شود که بسیاری از زنان همیشه در پی راهی برای کاهش این علائم آزاردهنده هستند. تحقیقات نشان دادند که زعفران ممکن است برای کاهش علائم سندرم قبل از قاعدگی (PMS) عمل کند.

 

کمک به کاهش وزن

برخی شواهد نشان می‌دهد که زعفران ممکن است به کاهش وزن کمک کرده و اشتها را مهار کند.

 

عوارض جانبی و خطرات احتمالی مصرف زعفران

به طور کلی ، مصرف زعفران خطرات بسیار کمی دارد. پخت و پز با زعفران یک روش عالی برای افزودن آن به رژیم غذایی است. با این روش خطرات احتمالی مصرف زیاد زعفران بروز نمی‌کند.

مصرف روزانه حداکثر 1.5 گرم زعفران به طور کلی بی‌خطر است ، اما خوردن زیاد آن می‌تواند سمی باشد. محققان 5 گرم در روز را دوز سمی می‌دانند.

دوزهای بسیار بالا ممکن است برای گروه های خاصی از افراد خطرناک تر باشد. به عنوان مثال ، زنان باردار باید از مصرف بیش از 5 گرم در روز زعفران به طور جدی خودداری کنند زیرا این ماده باعث تحریک رحم می‌شود.

واکنش‌های آلرژیک یک احتمال است. هرکس که علائم واکنش آلرژیک را پس از مصرف زعفران تجربه کند ، باید به پزشک مراجعه کند.

 

مزایای مصرف زعفران برای سلامتی