افزایش نگران‌کننده خشونت در متروی نیویورک؛ آیا مالیات تراکم مقصر است؟

سال جاری، متروی نیویورک شاهد افزایش چشمگیر خشونت‌های جنایی بوده است؛ موضوعی که منتقدان آن را به ازدحام بیش از حد ناشی از مالیات تراکم مرتبط می‌دانند. داده‌های پلیس نیویورک نشان می‌دهد که حملات جنایی سنگین تا کنون ۹ درصد افزایش یافته و از ۱۶۸ مورد در سال گذشته به ۱۹۳ مورد رسیده است. این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۹، افزایش حیرت‌انگیز ۵۵ درصدی را نشان می‌دهد.

از میان این حملات، ۵۴ مورد یا حدود ۳۰ درصد علیه مأموران پلیس رخ داده است. در مقابل، حملات جنایی سبک ۲ درصد کاهش یافته اما نسبت به شش سال پیش ۳ درصد افزایش داشته است.

نماینده مجلس، نیکول مالیوتاکیس، با اشاره به حمایت فرماندار هوچول از مالیات ۹ دلاری تراکم در منهتن، این وضعیت را به یک انتخاب ناگزیر تشبیه کرده است: «مردم یا باید هزاران دلار در سال پرداخت کنند یا امنیت خود را به خطر بیندازند.»

این نگرانی‌ها روز جمعه به واقعیت تلخی تبدیل شد؛ زمانی که مردی ۳۸ ساله پس از درگیری با مسافری که پایش را روی پای او گذاشته بود، در قطار شماره ۵ در ایستگاه Brooklyn Bridge-City Hall به قتل رسید.

مسافران، به ویژه کسانی که خودروهای خود را کنار گذاشته و از MetroCard استفاده می‌کنند، از افزایش خشونت‌ها نگران شده‌اند. جی.جی. اماجلی کراکو، لوله‌کش ساکن Bellmore، می‌گوید: «با افزایش جمعیت، وضعیت بدتر خواهد شد. قبلاً هر روز با ماشین به شهر می‌رفتم اما هزینه ورود ۱۲۰ دلار بود.»

فرماندار هوچول ماه گذشته اعلام کرد که پس از اجرای مالیات، استفاده از مترو و اتوبوس به ترتیب ۶ و ۹ درصد افزایش یافته است.

رهبر اقلیت شورای شهر، جوآن آریولا، مترو را به «بیمارستان روانی و پناهگاه بی‌خانمان‌های شهر» تشبیه کرده و هشدار داده است که این سیاست باعث افزایش تماس مردم با افراد آسیب‌دیده روانی خواهد شد که «فرمولی برای فاجعه است.»

مسئولان شهری تلاش کرده‌اند تا نگرانی‌ها را کاهش دهند. کمیسر پلیس، جسیکا تیش، تعداد مأموران در مترو را افزایش داده و حتی دستور داده تا مأموران در قطارها نیز گشت بزنند. پلیس نیویورک همچنین بر جرایم کیفیت زندگی مانند نشستن روی نیمکت‌ها و عبور بدون پرداخت کرایه تمرکز کرده است.

شهردار اریک آدامز برنامه Partnership Assistance for Transit Homelessness (PATH) را راه‌اندازی کرده تا با همکاری مأموران و مددکاران اجتماعی به بی‌خانمان‌ها کمک کند.

خبر افزایش حضور پلیس برای آنماری لاوسون، پرستار ۶۴ ساله‌ای که از Chelsea به Mount Eden در Bronx سفر می‌کند، خوشایند بوده است: «دیدم که پلیس‌ها در مترو حضور دارند و این خیلی کمک‌کننده است، چون من ساعت ۵ صبح می‌آیم و فضا خیلی خلوت است، پس با آنها همراهی می‌کنم.»

با این حال، لاوسون همچنان احساس ناامنی دارد: «مردم همیشه چاقو حمل می‌کنند، متوقف کردنشان خیلی سخت است و این واقعاً ترسناک است.»

لاشان راسل، مسافر ۳۴ ساله از Rahlway، NJ، می‌گوید که مجبور است همیشه مراقب اطرافش باشد: «هر بار که مترو می‌گیرم، چیزهای دیوانه‌واری می‌بینم.»

آلیشا، ۱۸ ساله و دانشجوی رشته عدالت کیفری بین‌الملل در John Jay College، که هر روز از Uniondale، LI به شهر می‌آید، می‌گوید افزایش جرم او را بسیار ناراحت کرده است: «این اتفاق‌ها بیشتر و بیشتر شده و فکر می‌کنم داریم به آن عادت می‌کنیم، اما این درست نیست؛ نباید به تهدیدهای دائمی در مترو عادت کنیم.»

با این وجود، MTA به سوالات پاسخ نداده و پلیس نیویورک اعلام کرده است که جرم کلی در مترو در سه ماهه اول سال به پایین‌ترین سطح در ۲۷ سال گذشته رسیده و جرایم عمده ۱۸ درصد کاهش یافته است.

خشونت‌های جنایی در متروی نیویورک امسال به شکل نگران‌کننده‌ای افزایش یافته و منتقدان این روند را به مالیات تراکم مرتبط می‌دانند. این مقاله به بررسی ابعاد این بحران و واکنش‌های مسئولان و مسافران می‌پردازد.

Reference from News: Exclusive | Riders seeing 'crazy s-t' in NYC subways as ridership -- and...

خشونت‌های جنایی در متروی نیویورک امسال به شکل نگران‌کننده‌ای افزایش یافته و منتقدان این روند را به مالیات تراکم مرتبط می‌دانند. این مقاله به بررسی ابعاد این بحران و واکنش‌های مسئولان و مسافران می‌پردازد.