از خواص عدس قرمز برای سلامتی بدن،بیشتر بدانیم

عدس از حبوبات خوراکی بسیار مغذی است.عدس در بافت،طعم و رنگهای مختلفی مانند سبز،قهوه ای ،سیاه ، زرد و قرمز به طور طبیعی وجود دارند.هر کدام از انواع عدس،دارای خواص بسیار مفیدی برای بدن هستند به همین دلیل،عدس در دنیا جزء مواد غذایی اصلی محسوب می شود.

از میان انواع عدس،عدس قرمز دارای طعم و مزه ای متمایز و شیرین است.آنها دانه هایی هستند که با از میان رفتن پوست،به دو نصف تقسیم می شوند.

رنگ این نوع از عدس می تواند قرمز،نارنجی،زرد و یا طلایی باشد.تهیه عدس قرمز به عنوان یک وعده غذایی،سریعترین و آسانترین روش پخت در بین انواع عدس‌ها است که می‌تواند به شکل پوره،دال عدس هندی،کرایو و سوپ‌های خامه ای باشد.

عدس قرمز طعم بسیار متفاوتی دارد و وقتی که می‌پزد به رنگ طلایی در می‌آید.در اغلب خوراک‌های دال عدس از گوجه‌فرنگی یا رب‌های مختلف استفاده می‌شود تا غذا رنگ و طعم بهتری داشته باشد.عدس قرمز پخته شده را به مدت طولانی می‌توانید در یخچال یا فریزر نگهداری کنید.

در این مطلب شما را با خواص عدس قرمز برای سلامتی بدن و همچنین نکات تغذیه‌ای این نوع از عدس آشنا می‌کنیم تا شما هم عدس قرمز را به منظور بهره بردن از خواصش برای سلامتی بدن،در رژیم غذایی خود جای دهید.

 

 نکات تغذیه‌ای عدس قرمز

1. منبع عالی فیبر - یک فنجان عدس قرمز پخته شده حاوی تقریبا 40 گرم کربوهیدرات است که 15 گرم آن فیبر است. این ویژگی عدس قرمز شامل 44٪ از مصرف روزانه فیبر برای مردان و 53٪ برای زنان است.

2. حاوی پروتئین  - یک فنجان عدس قرمز 17.8 گرم پروتئین دارد که 32٪ میزان پروتئین مورد نیاز روزانه برای مردان و 38٪ برای زنان را تأمین می کند.اگرچه عدس قرمز فاقد اسیدهای آمینه کافی است ،اما خوردن آن به همراه سایر منابع پروتئین گیاهی مانند غلات کامل و لوبیای سیاه می تواند اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن شما را در یک روز کامل کند.

3. سرشار از ویتامین های B - عدس قرمز در سرشار از ویتامین های گروه B است. این نوع از عدس دارای مقادیر بالای ویتامین B6 ،اسید پانتوتنیک و تیامین است.عدس قرمز پخته شده 358 میکروگرم ویتامین B9 به نام فولات نیز دارد. خوردن فقط یک فنجان عدس قرمز پخته شده، 90٪ از 400 میکروگرم فولات مورد نیاز بزرگسالان را تأمین می کند. فولات در ترکیب سلول های قرمز خون و DNA برای کمک به متابولیسم انرژی،ضروری است.

4- منبع آهن - در یک فنجان عدس قرمز پخته شده، 6.6 میلی گرم آهن موجود است.مردان به 8 میلی گرم از این ماده معدنی نیاز دارند و این 82 درصد از نیاز روزانه مردان را برآورده می کند. از طرف دیگر زنان به 18 میلی گرم آهن احتیاج دارند بنابراین یک فنجان عدس قرمز پخته شده 37٪ از میزان توصیه شده روزانه این ماده معدنی را برای زنان را نیز فراهم می کند.

 

فواید مصرف عدس قرمز برای سلامتی بدن

1. به یک بارداری سالم کمک می کند - بارداری در زنان همیشه آسان نیست ، به خصوص اگر مادران دارای مواد مغذی کافی برای اطمینان از یک بارداری سالم نباشند.عدس قرمز سرشار از ویتامین B9 است که حاوی اسیدهای فولیک است و رشد سالم مغز را تضمین می کند.اسیدهای فولیک همچنین از بروز هرگونه نقص هنگام تولد مانند اسپینا بیفیدا جلوگیری می کند. به همین ترتیب ، زنان بارداری که در طول دوران بارداری خود دارای این ویتامین مکمل هستند ،خیلی بعید است که به زایمان زودرس برسند.

2- می‌تواند سطح انرژی را بالا ببرد - کمبود آهن یکی از دلایل پایین بودن سطح انرژی در بدن است. آهن بخشی اساسی از هموگلوبین است که به سلولهای قرمز خون کمک می کند تا به درستی اکسیژن را به بافت‌ها برسانند.از آنجا که عدس قرمز منبع خوبی از آهن است ، به جلوگیری از بی حالی و در نتیجه اکسیژن رسانی به بدن کمک قابل توجهی می کند.

3. در کاهش وزن مفید است - هر متخصص می گوید برای داشتن وزن سالم و مناسب باید به مصرف کالری خود توجه داشته باشید. یک فنجان عدس قرمز پخته شده حاوی 230 کالری است که از نظر تغذیه ای مقدار بسیار زیاد است.در نتیجه فیبر و پروتئین لازم را برای کاهش وزن فراهم می کند.خوردن عدس قرمز مانع از گرسنگی بعد از صرف غذا برای مدت طولانی می شود و شما را از خوردن غذاهایی که می تواند عادت غذایی سالم شما را مختل کند،دور نگه می دارد. فیبر همچنین کربوهیدرات ها را وارد جریان خون می کند که سطح قند خون را عادی نگه می دارد.

4- کاهش خطرات بیماری های قلبی - عدس قرمز منبع خوبی از فولات و منیزیم است.فولات و منیزیم مواد مغذی هستند که در کاهش خطر بیماری های قلبی نقش موثری دارند.خوردن عدس قرمز به طور مرتب قلب شما را خوشحال می کند.

5- از پیری زودرس جلوگیری می کند - عدس سرخ دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان، فیبر، پروتئین ، سایر ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است که می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود.علاوه بر این،آنتی اکسیدان هایی که در عدس قرمز وجود دارند ،آسیب سلول و بافت را به حداقل می رسانند و رادیکالهای آزاد را از بین می برند. بنابراین،مصرف مرتب عدس قرمز می تواند شما را فراتر از سالهای سال،زنده و جوان  نگه دارد.

 

از خواص عدس قرمز برای سلامتی بدن،بیشتر بدانیم