انواع جعفری و کاربرد آنها در آشپزی

سبزی جعفری یکی از سبزیجات پر مصرف در جهان است. جعفری علاوه بر اینکه به عنوان یک سبزی معطر در آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد ، دارای فواید و خواص فراوانی برای سلامتی بدن نیز می‌باشد. سبزی جعفری به صورت تازه یا خشک مورد استفاده قرار می گیرد و در اغلب نقاط کشور ما دسترسی به آن ساده است. همچنین می‌توانید در یک گلدان کوچک برای مصرف روزانه خود و خانواده‌تان این سبزی معطر و پر خاصیت را بکارید. پیشکادمی در این مطلب شما را با انواع جعفری آشنا می‌کند.

این گیاه برگ دار از منطقه مدیترانه نشأت گرفته و هنوز هم به شدت در غذاهای منطقه مورد استفاده قرار می گیرد. اگرچه منشأ دقیق گیاه جعفری مشخص نیست ، اما قرن هاست که در مناطقی از یونان ، ایتالیا ، اسپانیا ، پرتغال ، مراکش ، الجزایر و فراتر از آن به فراوانی رشد کرده است. نام لاتین این گیاه از کلمه یونانی "petro" به معنی سنگ آمده است ، زیرا گفته می‌شود جعفری ابتدا در تپه‌های پوشیده از سنگ یونان روییده است.

این سبزی در مدت زمان بسیار کوتاه می‌تواند رنگ ، طعم و عطر خود را به غذا اضافه کند. در میان سبزیجات ، عطر و طعم جعفری بسیار متمایز است که به طور کلی این سبزی را در آشپزی به یک نوع چاشنی کامل بدل می‌کند.

شما در هر دستور غذایی می‌توانید از جعفری تازه یا خشک استفاده کنید. به خصوص در املت ، تخم مرغ ، پوره سیب زمینی ، سوپ ، ماکارونی و غذاهای سبزیجاتی. جعفری را همچنین می‌توانید در ترکیب انواع سس برای غذاهای مختلف از جمله ماهی و گوشت به کار ببرید.

اگرچه جعفری که بیشتر از همه در آشپزی استفاده می‌شود جعفری برگ تخت و مجعد است ، اما در کل چهار نوع جعفری وجود دارد. انواع مختلف جعفری عبارتند از:

 

جعفری برگ تخت - محبوب ترین شکل جعفری در آشپزی است. این گیاه سبز دارای طعم تازه و کمی تلخ است. جعفری ایتالیایی که متداول ترین نوع جعفری برگ تخت است ، طعمی کمی فلفلی دارد و ظاهری شبیه به گشنیز دارد. انواع دیگر جعفری برگ تخت شامل Titan و Giant of Italy می‌باشد.

 

جعفری برگ مجعد - نوعی جعفری با طعم ملایم تر که با برگهای ژولیده و رنگ سبز روشن قابل تشخیص است. انواع جعفری برگ مجعد شامل جعفری Forest Forest و Extra Curled Dwarf.

 

جعفری هامبورگ (و ریشه این جعفری) - انواع جعفری بومی آلمان که با برگهای بزرگتر و ریشه‌های ضخیم قابل تشخیص است. از برگ جعفری هامبورگ در آشپزی به صورت زینتی استفاده می‌شود ، در حالی که ریشه آن برای طعم دادن به آش و سوپ به کار می‌رود.

 

جعفری ژاپنی - نوعی جعفری با طعم تلخ که بومی ژاپن و چین است. این نوع جعفری دارای ساقه‌های ضخیم است که خود به تنهایی قابل خوردن است.

 

آشپزی با جعفری

در آشپزی جعفری تازه معمولاً خرد شده و در پایان پخت به غذا اضافه می‌شود ، زیرا قرار گرفتن در معرض حرارت طولانی مدت باعث می‌شود که طعم جعفری به سرعت خراب شود.

جعفری همچنین ماده اصلی محبوب چمیچوری چاشنی آمریکای جنوبی است. این چاشنی یک سس سبز است که با جعفری تازه ، روغن زیتون ، سرکه قرمز و سیر تهیه می‌شود.

از طرف دیگر ، جعفری خشک در تمام مراحل پخت و پز استفاده می‌شود ، زیرا طعم دهنده های غلیظ موجود در سبزی خشک شده ، قبل از سرو به زمانی برای ملایم شدن نیاز دارند. سرآشپزها همچنین از جعفری به عنوان یک ماده افزودنی عالی به سس‌های قرمز ، غذاهای گوشتی و خمیرهای نان استفاده می‌کنند.

 

آشپزی در مشهد با پیشکادمی

 

انواع جعفری و کاربرد آنها در آشپزی