با خواص درمانی ادویه‌های رایج مراکشی که سلامتی شما را بهبود می‌بخشد ، آشنا شوید

استفاده از ادویه‌های رایج مراکشی در آشپزی ایرانی و فرهنگ غذایی ما نیز قدمت بسیار زیادی دارد ، به طوری که همه ما با این ادویه‌های پر خاصیت کاملا آشنا هستیم. هزاران سال است که طب طبیعی از خواص پیشگیری و دارویی ادویه‌ها و گیاهان استفاده می‌کند و این سنت در مراکش زنده و پابرجاست.

پیشکادمی در این مطلب قصد دارد شما را با خواص هر یک از ادویه‌های پر کاربرد در آشپزی آشنا کند. با دانستن خواص این ادویه‌های مفید می‌توانید از طریق به کار بردن آنها در آشپزی ، سلامتی خود و خانواده‌تان را بهبود ببخشید. پس با ما همراه شوید.

 

زردچوبه

این ادویه زرد طلایی یک ضد التهاب قدرتمند است که حاوی آنتی‌اکسیدان‌های ضد سرطان است. زردچوبه به صورت طبیعی و کپسولی برای درمان مشکلات مختلفی از جمله بیماری‌های معده و کبد ، همچنین برای بهبود آرتروز و بیماری‌های عصبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تحقیقات فعلی نشان می‌دهد که ممکن است در بهبود حافظه و درمان آلزایمر نیز مفید باشد.

 

زنجبیل

زنجبیل حاوی خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی قابل توجهی همراه با توانایی کاهش کلسترول است. این ماده غالباً به صورت طبیعی یا مکمل برای تسکین حالت تهوع ، تهوع صبحگاهی ، ناراحتی معده و بیماری‌های حرکتی استفاده می‌شود. در طب سنتی از زنجبیل به عنوان داروی ضد تبخال ، آرام بخش و همچنین برای درمان سرماخوردگی ، تب و عفونت‌های تنفسی ، آرتروز ، میگرن و فشار خون بالا استفاده می‌شود.

 

دارچین

دارچین سیلان برای اهداف دارویی روزانه ایمن تر شناخته می‌شود زیرا در نوع سیلان ، کومارین(ماده‌ای که می‌تواند باعث آسیب کبدی شود) کم است. دارچین سیلان همچنین برای استفاده در غذاهای با طعم ظریف بسیار مناسب است.

همه انواع دارچین دارای خواص ضدعفونی کننده ، ضد التهاب و آنتی اکسیدانی هستند. این خواص می‌تواند به افزایش روحیه ، کاهش علائم PMS ، تنظیم سطح قند خون و بهبود گردش خون کمک کند. دارچین همچنین می‌تواند برای کمک به مبارزه با سرماخوردگی ، سرفه و همچنین عفونت‌های باکتریایی و ویروسی مصرف شود. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که دارچین ممکن است جهت تأخیر در پیشرفت آلزایمر و همچنین بهبود توانایی شناختی موثر باشد.

 

دانه‌های Nigella یا سیاه دانه

دانه‌های گیاه nigella sativa در انگلیسی با نام‌های متعددی شناخته می‌شوند: سیاه دانه ، دانه سیاه و زیره سیاه. در مراکش ، از آنها به عنوان سنوج یاد می‌شود. سیاه دانه در آشپزی استفاده می‌شود و گاه گاه به عنوان تزیین نان‌ها و شیرینی‌ها نیز کاربرد دارد.

دانه‌های Nigella به عنوان یک داروی طبیعی قوی با کاربردهای ظاهراً نامحدود به دو صورت دانه و روغن برای بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. این در حالی است که علم نشان داده سیاه دانه در درمان لیست گسترده‌ای از بیماری‌ها از جمله شکایات معده ، روده و قاعدگی موثر هستند. سیاه دانه همچنین برای بهبود عفونت‌های التهابی و تنفسی ، عفونت‌های ویروسی و باکتریایی و موارد دیگر استفاده می‌شود. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این دانه‌های شفابخش همچنین می‌توانند در درمان اختلالات خود ایمنی و سرطان مفید باشند.

 

زیره

زیره در آشپزی بیشتر به عنوان چاشنی گوشت‌ها ، بلکه همچنین برای افزودن طعم به سس‌ها و سبزیجات استفاده می‌شود. این ادویه به دو صورت دانه‌ای و آسیاب شده یافت می‌شود و کاربردهای آن فراتر از آشپزخانه است.

از نظر دارویی ، زیره برای دستگاه گوارش بسیار مفید است – می‌تواند به هضم غذا کمک کند ، ناراحتی معده را تسکین دهد و اسهال را درمان کند. زیره همچنین می‌تواند ایمنی بدن را تقویت و به بدن کمک کند از سموم خلاص شود. این ادویه به مبارزه با عفونت‌های قارچی و باکتریایی نیز کمک می‌کند. زیره وقتی با کافئین مصرف شود ، به عنوان خلط آور عمل می‌کند و سرشار از آهن ، فیبر، ویتامین C و همچنین حاوی مواد معدنی ضروری مانند فسفر و منیزیم است.

 

فلفل قرمز

دوستداران غذاهای تند خوشحال می‌شوند که این همه گرما و تندی برای بدن مفید است! آشپزهای مراکشی که دوست دارند چاشنی غذای خود را تقویت کنند ، اغلب از فلفل کاین (felfla sudaniya) برای طعم غذا استفاده می‌کنند.

علم نشان می‌دهد که فلفل قرمز به افزایش گردش خون ، هضم غذا و سم زدایی بدن کمک می‌کند. این ادویه می‌تواند به مبارزه با عفونت‌های قارچی و باکتریایی و همچنین کاهش التهاب کمک کند و اعتقاد بر این است که در درمان میگرن و سردردهای خوشه‌ای نیز مفید است. از فلفل قرمز می‌توان برای جلوگیری از خونریزی و تسکین درد استفاده کرد. این ادویه علی رغم گرمایی که دارد ، می‌تواند معده را آرام کند ، گلو درد و اسهال را نیز تسکین دهد.

 

آیا استفاده از ادویه‌های مراکشی بی خطر است؟

ادویه‌های مراکشی ذکر شده ، به عنوان یک قاعده کلی ، کاملاً بی خطر است و برای استفاده در آشپزی معمولی و درمان‌های خانگی مناسب هستند. در سایت‌های سلامتی اطلاعات زیادی در مورد دوزهای توصیه شده ، عوارض جانبی و هشدارها برای زنان باردار یا سایر افراد با بیماری‌های زمینه‌ای می‌توان یافت.

 

آشپزی در مشهد با پیشکادمی 

خواص درمانی ادویه‌های رایج مراکشی