در ایتالیا چند نوع پیتزا وجود دارد؟

 

اگر به ایتالیا سفر کرده‌باشید حتما به تنوعی که پیتزا در ایتالیا دارد،توجه کرده‌اید.اما در آمریکا پیتزا اغلب در قالب پیتزاهای پرسی به سبک شیکاگو و یا پیتزاهایی به سبک نیویورکی در رستوران‌ها سرو می‌شود.در کشور ایتالیا 7 نوع پیتزا وجود دارد که با خواندن ادامه این مطلب،با آنها آشنا خواهید شد.

Napoletana1) پیتزا ناپولی .

این پیتزا برای اولین بار در ناپولی متولد شد و یکی از مشهورترین پیتزاهای ایتالیایی است.خمیر این پیتزا از آرد گندم تهیه می‌شود.آرد،مخمر،نمک و آب اجزای تشکیل دهنده خمیر پیتزا ناپولی است که این خمیر باید 24 ساعت در یخچال بماند تا ور بیاید.قطر خمیر پیتزا ناپولی باید حدود 3 سانتی‌متر باشد.نکته جالب در مورد پیتزا ناپولی این است که در سال 2017 هنر درست کردن پیتزا ناپلی به لیست میراث فرهنگی نامشهود یونسکو اضافه شد!
 

1

 

alla Pala.2) پیتزا آلا پالا  

این پیتزا از نانوایی‌های رومی که خمیر اضافه نان را استفاده‌ می‌کردند،نشات گرفته‌است. نانوایان خمیر را به طول می‌کشیدند، مواد تازه را روی آن می‌ریختند و آن را روی یک سطح چوبی سرو می‌کردند.بر خلاف پیتزا ناپولی،خمیر پیتزا آلا پالا بسیار آبدار است(حدود 80 درصد آن آب است) و در فر برقی با حرارت حدود 580 درجه فارنهایت پخته می شود.
2

3) پیتزا توندا رومانا .
tonda romana
پیتزا آلاپالا تنها نوع پیتزا متعلق به پایتخت ایتالیا نیست.در پیتزا فروشی‌های روم، نوع دیگری از پیتزا نیز یافت می‌شود.پیتزا توندا رومانا پیتزای دیگری از پیتزاهای روم است.خمیر پیتزا توندا‌رومانا صاف،نازک و گرد است.بر خلاف پیتزا ناپولی،پیتزا توندا‌رومانا خیلی ترد است و پوسته‌ای تقریبا شکسته‌مانند دارد.

3

 

4)پیتزا تکه شده . al Taglio

این پیتزا بهترین پیتزا برای لذت هم‌زمان خوردن پیتزا و قدم زدن در خیابان است.این نوع از پیتزای ایتالیایی در یک ظرف بزرگ مستطیلی پخته می شود و بعد به مربع‌ها یا نوارهای بلند تقسیم می‌شود.قیمت هر برش اغلب با وزن آن تعیین می شود و مشتریان می توانند تصمیم بگیرند که چه تعداد از برش‌های مورد نظر را سفارش دهند.
4
 
5)پیتزا سرخ‌شده . Fritta
یک غذای کلاسیک خیابانی ناپولی،پیتزا fritta است که به معنای پیتزا سرخ‌شده است.این پیتزا در اشکال مختلفی وجود دارد.به عنوان مثال،پیتزا مونتانارا گرد است در حالی که پیتزا کالزون شکلی شبیه نیمی از ماه دارد.مانند بسیاری چیزهای عالی دیگر در زندگی،پیتزا فریتا هم در اثر نوعی بحران،متولد شد.پس از جنگ جهانی دوم،قیمت موزارلا و چوب اجاق ها به طرز چشمگیری افزایش یافت.برای ادامه روند حفظ غذای اصلی ایتالیا،آشپزهای ناپولی تصمیم گرفتند به جای پختن پیتزا،خمیر را سرخ کنند و آن را با مواد تشکیل دهنده موجود در دست،پر کنند.
نوع دیگری از پیتزای سرخ‌شده،پیتزا پانزروتی است.پیتزا panzerotti مانند نيمه ماه است،به صورت خمير پيتزا پر شده با موادي مانند موتزارلا،گوجه فرنگي و ريكوتا درمی‌آید و سپس تا زمانی که به رنگ طلايي در بیاید،سرخ می‌شود. این پیتزا اغلب به عنوان غذای خیابانی در شهر پوگلیا مورد صرف می‌شود،اما امروزه در بسیاری از مناطق در سراسر ایتالیا به یک پیتزای محبوب تبدیل شده‌است.
5
 
6) پیتزا آل‌پادلینو . Padellino
"پیتزا تابه‌ای" نوعی پیتزا است که در تابه‌های کوچک و گرد پخته می شود.به طور معمول در تورینو،پیتزا آل‌پادلینو پوسته نرم و ضخیمی دارد،که هنگام پخت کمی از قسمت بیرونی آن قهوه‌ای می شود.می‌توان آن را با مواد مختلف تهیه کرد.
6
 
7)پیتزا سیسیل .siciliana
پیتزا سیسیل دارای پوسته‌ای ضخیم و دارای قوام کرکی و اسفنجی است.در یک تابه‌ی مستطیل شکل،پخته می شود و مواد آن اغلب گوجه فرنگی،آنچوی‌،پیاز،پونه کوهی و پنیر شیر گوسفند است.پیتزا سیسیل نیز اغلب در نانوایی‌ها به عنوان میان وعده یا غذای خیابانی سرو می شود.
7
 

حالا شما پیتزا‌های ایتالیایی را به صورت تخصصی می‌شناسید.می‌توانید تمام آنها را در خانه طبخ کنید و در کنار عزیزان خود،از طعم لذیذ پیتزا لذت ببرید.

 

 

 
 
 

 

 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 

 

 
 
 

 

 

انواع پیتزاهای ایتالیایی