تاریخچه سمنو پزان در ایران

طرز تهیه سمنو خانگی در اکثر شهرهای ایران به صورت یکسان و مشابه است اما در برخی از جزئیات و نحوه برگزاری مراسم طبخ آن ، در مناطق مختلف تفاوت‌هایی وجود دارد. تاریخچه پخت سمنو به سالهای خیلی دور و ایران باستان برمی‌گردد. پخت سمنو برای اولین بار در سرزمین‌های فلات ایران مرسوم بود. این خوراکی را به عنوان یک غذای سنتی می‌پختند و آن را غذایی معجزه آسا می‌نامیدند.

قدمت پخت سمنو به بیش از سه هزار سال می‌رسد. طرز پخت سمنو بعدها توسط ایرانیان باستان به سرزمین همسایگان مجاور ایران انتقال داده شد و آنان نیز از پخت و مصرف آن سود بردند. اصلی ترین ماده موجود در سمنو ، جوانه گندم است که در تاریخ بشر نقش مهمی دارد. جوانه گندم را نماد زایش و باروری می‌نامند.

 

تاریخچه سمنو پزان در ایران

سمنو پزان در ایران قدمتی پیشینه و تاریخی دارد و به سنتی کهن تبدیل شده است. در مناطق کویری به ویژه اصفهان ، عمر آن به دوران پیش از اسلام بر می‌گردد. محل اصلی برگزاری این مراسم در ایران باستان منطقه خوراسگان بود. پس از ظهور اسلام در ایران ، این مراسم رنگ و بویی مذهبی به خود گرفت و سمنو به غذای خاصه حضرت فاطمه زهرا (س) معروف گردید.

یک نکته مهم و قابل توجه در خصوص پخت سمنو این است که طی دوره هزار ساله که از عمر پیدایش سمنو می‌گذرد ، هیچ تغییر اساسی در طرز پخت آن رخ نداده است. تهیه سمنو را می‌توان جزء مراسمات آئینی و گاهی مذهبی ایران نامید.

مهمترین دلیل برای اینکه این مراسم هنوز بر قوت خود پای برجاست و حتی با گذشت سالیان سال مردم همچنان با عقیده و باور راسخ سعی در برپایی آن به بهترین شکل ممکن دارند همان اعتقاد آئینی و مذهبی است. اکثر مردم برپایی مراسم پخت سمنو را نوعی نذر رسیدن به حاجت خود می‌دانند.

 

تاریخچه سمنو پزان در ایران