با شکلات تلخ بیشتر آشنا شویم

شکلات تلخ که از دانه درخت کاکائو درست می‌شود دارای خواص بسیار زیادی برای سلامتی بدن است. این شکلات که به شکلات خالص نیز شناخته می‌شود علاوه بر طعم جالب و تلخی که دارد ، سرشار از مواد مغذی است که فواید زیادی برای سلامتی بدن دارند. شکلات تلخ از بهترین آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی به شمار می‌آید. پیشکادمی در این مطلب به چند خاصیت قابل توجه شکلات تلخ اشاره می‌کند.

 

شکلات تلخ بسیار مغذی است

صد گرم شکلات تلخِی که  بیشتر از 70% کاکائو دارد حاوی مواد مغذی زیر است:

  • ۱۱ گرم فیبر؛
  • ۶۷ درصد از آهن مورد نیاز روزانه‌ی بدن
  • ۵۸ درصد از منیزیم مورد نیاز روزانه‌ی بدن
  • ۸۹ درصد از مس مورد نیاز روزانه‌ی بدن
  • ۹۸ درصد از منگنز مورد نیاز روزانه‌ی بدن
  • مقدار فراوانی پتاسیم، فسفر، روی و سلنیم

همچنین شکلات تلخ دارای کافئین و تئوبرومین است اما شما را بی‌خواب‌ نمی‌کند چون مقدار کافئین آن در مقایسه با قهوه خیلی کم است.

شکلات تلخ سرشار از آنتی‌اکسیدان است

شکلات تلخ سرشار از ترکیبات گیاهی است که در بدن مانند آنتی‌اکسیدان‌ها رفتار می‌کنند. این ترکیبات شامل پلی‌فنول‌ها، فلاوانول‌ها و کاتچین هستند. مطالعه‌ای نشان داده که میزان فعالیت پلی‌فنول‌ها و فلاوانول‌های موجود در شکلات تلخ بیشتر از فعالیت این آنتی‌اکسیدان‌ها در میوه‌هایی مانند بلوبری است.

 

شکلات تلخ، (کلسترول خوب) را در بدن بالا می‌برد

مصرف شکلات تلخ می‌تواند درصد ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش بدهد. کاکائو می‌تواند میزان ال دی ال (کلسترول بد) اکسیدشده را کاهش بدهد، چون حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان قوی است که وارد جریان خون می‌شود و از لیپوپروتئین‌ها در برابر آسیب اکسیداتیو حفاظت می‌کند.

شکلات تلخ همچنین می‌تواند مقاومت انسولینی را - که یک عامل مهم برای ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مانند بیماری قلبی و دیابت محسوب می‌شود - کاهش بدهد.

 

 شکلات تلخ می‌تواند عملکرد مغز را تقویت کند

مطالعه‌ای که روی چند فرد سالم انجام شد مشخص کرد که ۵ روز مصرف شکلات تلخ میزان خون‌رسانی به مغز را افزایش می‌دهد. همچنین در افراد سالخورده که ضعف ذهنی دارند، کاکائو می‌تواند عملکرد ادراکی‌شان را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد و مهارت‌های کلامی‌ آنها را تقویت کند.

همچنین کاکائو حاوی مواد محرکی مانند کافئین و تئوبرومین است که می‌توانند عامل اصلی در قابلیت کاکائو جهت بهبود عملکرد مغز در کوتاه‌مدت باشند.

با اشاره به فواید مهم شکلات تلخ برای سلامتی بدن ، بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنید و به خوردن روزانه یک یا دو تکه شکلات تلخ قناعت کنید. شکلات تلخ معمولا شکر دارد، اما مقدارش کم است و هر چه شکلات خالص‌تر باشد، شکر آن نیز کمتر خواهد بود.

 

آشپری در مشهد با پیشکادمی

 

 

 

 

 

 

 

فواید شکلات تلخ برای سلامتی بدن