حلوای هویج،همان حلوای قجری است

 

حلوای هویج یکی از شیرینی‌های سنتی هند است که برای تمام جشن‌ها و جشنواره‌ها مانند دیوالی،سانکرانتی،هولی و همچنین برای جشن های خانوادگی در سراسر هند درست می‌شود.

هیچ چیز در زمستان،به اندازه یک ظرف حلوای هویج گرم شادی‌آور نیست.به غیر از هند،حلوای هویج در نقاط دیگری مثل ارومیه کشور خودمان نیز،حلوای سنتی و رایجی به حساب می‌آید  که در سرمای شب یلدا در شروع زمستان،جان اهالی خانه را گرم می‌کند.

در ادامه این مطلب شما را طرز تهیه حلوای هویج که به حلوای قجری نیز معروف است،آشنا می‌کنیم.حلوای قجری قدمت بسیار زیادی دارد که شما به سادگی می‌توانید این حلوا را در خانه درست کنید و برای مراسم مختلف این حلوای خوشمزه را به عنوان شیرینی خانگی،گرم و یا سرد سرو کنید.

برای تهیه حلوای هویج روش‌های متفاوتی وجود دارد که ما اینجا به روش سنتی پخت حلوای قجری می‌پردازیم.

1. پنج عدد هویج را بشویید و پوست آن را بگیرید.سپس هویج‌ها را رنده کنید و یا با استفاده از میکسر آنها را به ریزترین حالت ممکن در آورید.

2.در یک تابه کف ضخیم، 3 قاشق غذاخوری  بادام‌زمینی خرد‌شده را تا وقتی کمی بو داده شوند تفت بدهید.حالا آنها را کنار بگذارید و هویج‌ها را داخل تابه بریزید.بهتر است با یک کفگیر چوبی آنها را هم بزنید.

3. 15-20 دقیقه روی شعله کم هویج را حرارت دهید تا بوی خام آن از بین برود.یک لیوان شیر را به هویج اضافه کرده و آنها را خوب مخلوط کنید. شعله را تا متوسط ​​افزایش دهید تا در حین هم زدن بپزد.

4- بعد از 15 دقیقه هویج تا حد زیادی شیر را جذب می کند و غلیظ می شود. حالا شکر را اضافه کرده و آنها را خوب مخلوط کنید.

5- بعد از اضافه کردن شکر،یکبار دیگر مخلوط آب می‌اندازد. روی شعله کم آن را بپزید تا حلوا دوباره غلیظ شود.

6. بعد از 5-7 دقیقه ، غلاف هل خرد شده  و بادام‌زمینی‌های بو‌داده را اضافه کنید و آنها را خوب مخلوط کنید. اجازه دهید برای 5-7 دقیقه دیگر حلوا روی شعله کم بپزد تا حلوا به شکل یک توپ بدون چسبیدن به طرفین تابه،جمع شود. حلوای قجری را با خلال بادام تزئین کنید .

حلوای هویج یا حلوای قجری خانگی خود را به صورت سرد یا گرم سرو کنید و از طعم اصیل آن لذت ببرید!

 

 

 

 

طرز تهیه حلوای هویج