همه چیز درباره‌‌ هل سیاه

هل سیاه یکی از ادویه‌های محبوب هندی است که به آن badi elaichi یا kali elaichi می‌گویند. هل سیاه در بسیاری از غذاهای مخصوص هند استفاده می‌شود. این ادویه هندی به صورت غلاف بذر است که به رنگ قهوه‌ای تیره تا سیاه دیده می‌شود و به دلیل نحوه خشک شدن ، عطر و طعم دودی به خود می‌گیرد. هل به دلیل طعم ویژه و غالبی که دارد ، خیلی زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد و سومین ادویه گران قیمت در جهان است (فقط وانیل و زعفران از هل گران‌تر هستند). از غلاف ‌ها و دانه‌های هل در پخت و پز و در تمام طول سال استفاده می‌شود.

نام علمی هل سیاه Amomum subulatum است. این گیاه در غلاف روی گیاه علفی متعلق به خانواده Zingiberaceae (زنجبیل) رشد می‌کند. این غلافها پوستی سخت ، خشک و چروکیده دارند ، تقریباً یک اینچ طول دارند و بذرهای کوچک ، چسبناک به رنگ تیره در آن قرار دارند. هل سیاه رایحه ای تند و طعمی مشابه مرکبات و اکالیپتوس دارد.

چندین گونه از جنس Amomum در سراسر منطقه کوهستانی از هیمالیا تا جنوب چین توزیع شده است. مناطق اصلی تولید هل نپال شرقی ، هند و بوتان است. بیش از 50 درصد محصول هل سیاه جهان در هند تولید می‌شود.

 

انواع هل سیاه

حداقل دو نوع هل سیاه وجود دارد: amomum subulatum و amomum tsao-ko. نوعی که در آشپزی هندی استفاده می‌شود amomum subulatum نام دارد که کوچکتر از نوع دیگر هل سیاه است. نوع دوم هل سیاه amomum tsao-ko است که در آشپزی چینی کاربرد بیشتری دارد.

هل سیاه یک نوع دیگر دارد که کمتر یافت می‌شود. این نوع هل سیاه آفریقایی Aframomum نام دارد که خاستگاهش ماداگاسکار ، سومالی و کامرون است. شکل تند دیگری از هل سیاه در آفریقای غربی به نام دانه‌های بهشت ​​وجود دارد که طعم مشابهی با هل سیاه آفریقایی دارد و به صورت پراکنده در بازار غرب پیدا می‌شود.

 

هل سیاه در مقابل هل سبز

هل دو نوع اصلی دارد: سیاه و سبز. غلافهای هل سبز از گیاه هل Elettaria تهیه شده که قبل از بلوغ برداشت می‌شوند ، در حالی که غلافهای هل سیاه را خیلی دیرتر چیده و سپس روی آتش خشک می‌کنند. برخلاف هل سبز که یکی از ادویه‌های محبوب کشورهای اسکاندیناوی است ، از انواع سیاه این ادویه به دلیل داشتن طعم‌های قوی دودی و منتول ، به ندرت در غذاهای شیرین استفاده می‌شود.

هنگام استفاده از هل سبز ، توصیه می‌شود قبل از افزودن هل به دستورالعمل‌ها ، دانه‌ها را از غلاف‌ها جدا و آنها را آسیاب کنید. غلاف‌های هل سیاه بهتر است کامل و باز نشده به غذاها اضافه شوند و دانه‌ها قبل از سرو از غلاف جدا شوند.

 

فواید هل سیاه برای سلامتی

در طب سنتی چینی از هل برای درمان مسائل گوارشی و همچنین علائم سرماخوردگی استفاده می‌شود. مطالعات نشان داده است که هل دارای خواص ضد التهابی است . علاوه بر این ، طی مطالعاتی دیگر مشخص شد که این ادویه ممکن است به جلوگیری از سرطان کمک کند.

 

آشپزی در مشهد با پیشکادمی

 

همه چیز درباره‌‌ هل سیاه