خواص ویژه دمنوش زنجبیل

 

دمنوش زنجبیل توسط بسیاری از محققین به عنوان اکسیر سلامتی شناخته می شود.دمنوش زنجبیل می‌تواند همه چیز را از حالت تهوع گرفته تا فشار خون بالا،رفع کند.

نیکولا شاوبروک،متخصص تغذیه،در مورد فواید این نوشیدنی باستانی پژوهشی کرده که نتیجه آن را در این مطلب با شما به اشتراک می‌گذاریم.با این امید که با نوشیدن دمنوش زنجبیل،در بهبود وضعیت سلامتی خود تلاش کنید.

 

منظور از دمنوش زنجبیل چیست؟

زنجبیل به صورت خشک یا تازه در آب داغ به مدت چند دقیقه دم می‌کشد و به این ترتیب روغن‌های موجود در زنجبیل،داخل آب آزاد می‌شوند و به این طریق خواص آن با نوشیدن دمنوش زنجبیل روی سلامت بدن تاثیر می‌گذارد.

این دمنوش،طعم گرم و کمی تند دارد که اگر باب طبع شما نیست،می‌توانید با ترکیب کردن آن با لیمو یا دارچین،به طعم سبک‌تری دست پیدا کنید.

 

در مورد تاریخچه دمنوش زنجبیل:

دمنوش زنجبیل در چین قدمتی طولانی حدود 5000 سال دارد که به طور سنتی در این سال‌ها به عنوان یک نوشیدنی درمانی و جهت بهبود سلامتی استفاده می‌شد.

بعد‌ها زنجبیل به عنوان ادویه آشپزی به اروپا معرفی شد و به مرور زمان در غذاهای ملل مختلف کاربردهای متفاوتی پیدا کرد.

 

چند مورد از خواص درمانی دمنوش زنجبیل:

دمنوش زنجبیل به این دلیل که دارای پتانسیلی برای تسکین مسائل گوارشی است و همچنین کمکی که به سهولت حالت تهوع می‌کند،بسیار مشهور است.

یک مطالعه نشان می دهد که ممکن است به همان اندازه برخی داروهای شیمیایی بتواند با عوارض کمتری،مشکلات گوارشی را بهبود بخشد.

تحقیقات نشان داده است که دمنوش زنجبیل می‌توانند دارای اثرات ضد میکروبی و ضد‌التهابی نیز باشد.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد افرادی که به طور روزانه زنجبیل مصرف می کنند،در صورت داشتن فشار خون بالا،می‌توانند به کاهش فشار خون خود کمک کنند.

در حالی که این مطالعه به طور خاص به دمنوش زنجبیل توجه نکرده است،اما در پی نتیجه مطالعات،مشخص شده‌است که در صورت فشار خون بالا،مصرف دمنوش زنجبیل مفید است.

در مورد اضافه وزن و اثر زنجبیل بر چاقی نیز چند مطالعه صورت گرفت که نشان دادند زنجبیل به وسیله تعدادی از مکانیسم‌های مختلف از جمله كنترل اشتها و افزایش گرمازدایی(تولید گرما) می تواند بر چاقی و کاهش وزن تأثیر مثبت داشته باشد.

تحقیقات کافی در مورد زنجبیل انجام شده است که به اثر دمنوش زنجبیل بر تسکین درد،از جمله مزایای احتمالی آن برای کسانی که با سردرد و میگرن مبارزه می کنند،اشاره می‌کنند.

بنابراين نوشيدن دمنوش زنجبيل هم مي تواند در پيشگيري و رفع سردردها كمك كند و این نوشیدنی می‌تواند سردرد‌ها را بهبود بخشد.

زنجبیل سرشار از آنتی اکسیدان است و نشان داده شده‌ که دارای اثرات ضد پرولیفراتیو بر روی تومورها،به ویژه سرطان لوزالمعده و روده بزرگ است.مصرف چای زنجبیل به‌طور منظم ممکن است برای پیشگیری از ابتلا به سرطان مفید واقع شود.

آیا چای زنجبیل برای همه مناسب است؟

زنجبیل طعم خاصی دارد،بنابراین،به معنای واقعی کلمه،ممکن است فنجان چای همه نباشد!

ممکن است برخی از افراد،عوارض جانبی نوشیدن چای زنجبیل مانند نفخ یا احساس سوزش در قلب را تجربه کنند که در این صورت می‌توانند در حد اعتدال،گاهی دمنوش زنجبیل را مصرف کنند.به این دلیل که این دمنوش ممکن است باعث کاهش فشار خون شود،برای افرادی که فشار خون پایین دارند یا برای کاهش فشار خون،دارو مصرف می‌کنند،زیاد مناسب نیست.

چگونه چای زنجبیل را در رژیم غذایی خود قرار دهیم؟

چای زنجبیل را می‌توان در هر ساعت از روز مصرف کرد و البته می توانید لیموی تازه یا عسل و یا چای سبز را نیز به دمنوش اضافه کنید و با نوشیدن دمنوش زنجبیل به بهبود سلامتی خود و به‌خصوص پیشگیری از بیماری‌های گوارشی،کمک کنید.

 

 

S

خواص دمنوش زنجبیل