خوشمزه‌ترین و لذیذترین غذا‌های آذربایجانی

 

کشور آذربایجان در تقاطع غرب آسیا و اروپای شرقی قرار دارد و سرزمینی است که با تضادهایش شناخته می‌شود . از سازه های مدرن و پر زرق و برق گرفته تا روستاهای بکر و بی انتها ، از آتشفشان‌های نیمه بیابانی گرفته تا کوه های سر به فلک کشیده قفقاز... آذربایجان مملو از عناصری است که شما را برای دیدن این سرزمین جذاب وسوسه می‌کند . با این حال ، وقتی نوبت به وسوسه می‌رسد ، یک عنصر برجسته و خاص وجود دارد که خیلی از ما را به تجربه‌ی سفر به آذربایجان ترغیب می‌کند : غذای سنتی آذربایجان ! پس در این مطلب شما را با عناوین و تصاویر غذاهای لذیذ و خوشمزه آذربایجان آشنا می‌کنیم . غذاهایی که درسفر به باکو ، گنجه و سایر شهرهای آذربایجان می‌توانید از طعمشان لذت ببرید .

غذا نقش اساسی در فرهنگ و تاریخ هر منطقه دارد و آذربایجان نیز از این قاعده مستثنی نیست ! غذاهای آذربایجانی با ترکیبی دلچسب از طعم‌های خاورمیانه و اروپای شرقی ، به طرز باورنکردنی خوشمزه و لذیذ هستند . غنای غذای آذربایجان را می‌توان به دلیل آب و هوای متنوع این کشور و موقعیت آن در امتداد دریای خزر دانست . غذاهای آذری شامل غذاهای مختلفی از قبیل plov (برنج زعفرانی که غذای ملی آذربایجان نیز می‌باشد) ، انواع کباب و شالی ، مجموعه‌ای از غذاهای دریایی ، میوه‌های تازه و سبزیجات ، سوپ های مجلل و بسیاری از غذاهای دیگر است که با استفاده از گیاهان معطر و ادویه‌جات تازه پخته می‌شوند.

 

plov پلو

غذای ملی آذربایجان یکی از مشهورترین و گسترده ترین غذاهای آذری است . Plov یک غذای کلاسیک آذربایجانی است که شامل برنج با طعم زعفران است و با استفاده از گوشت ، پیاز ، آلو خشک ، میوه‌های خشک ، تخم مرغ و گیاهان تازه طبخ می شود .  در آذربایجان بیش از 40 دستورالعمل مختلف برای  Plov  وجود دارد !

 

 

 دلمه dolma

دلمه غذای سنتی دیگری از غذاهای آذربایجان است . دلمه آذربایجان یک غذای آذری دلپذیر است که با استفاده از برنج مخلوط با گوشت بره ، نعناع ، دارچین و رازیانه که در برگ کلم یا برگ درخت انگور پیچیده شده ، تهیه می شود . اکثریت قریب به اتفاق همه رستوران‌های باکو دلمه را سرو می کنند .

 

 ماهی baliq

رویایی که برای دوستداران غذاهای دریایی در آذربایجان تحقق می‌یابد . بالیق متشکل از ماهی کبابی همراه با سس ترش آلو است . ماهی آذربایجان به طور معمول با ترکیبی از شوید خرد شده ، آبلیمو و نمک طبخ می شود و همیشه با لیمو ترش تازه همراه است .

 

 لاوانگی lavangi

لاوانگی یک غذای خوشمزه آذربایجان است که از مرغ یا ماهی پرشده از گردو ، کشمش ، پیاز و سایر سبزیجات تشکیل شده است . چاشنی‌های دیگری که گاهی برای پر کردن استفاده می شود شامل آلو خشک ، گیلاس یا انار است . ماهی که اغلب برای این غذا استفاده می‌شود ماهی کپور است اما ماهیان خاویاری نیز جایگزین قابل قبولی هستند !

 

 لیولیا کباب lylulya kebab

گوشت گوسفندی چرخ شده که با ادویه‌ها ، سبزیجات ، نمک و لیمو ترکیب می‌شود و در نهایت روی یک کباب‌پز بزرگ ذغالی که عنوان آن منگال است ، کباب می‌شود . طعم این کباب آذربایجانی واقعا متفاوت و لذیذ است .

 

 پیتی piti

سوپی به معنای واقعی کلمه برای روح ! پیتی یک سوپ خوشمزه است که با استفاده از گوشت گوسفند ، سبزیجات و نخود تهیه شده و در قابلمه های سفالی پخته و سرو می شود . پیتی یک غذای رایج در خانه‌های آذری است .

 

 شربت آذربایجانی Azerbaijani sherbet

آذری ها عاشق شربت خود هستند . شربت ، نوشیدنی سرد و شیرینی است که با استفاده از آب جوشانده شده با شکر ، میوه های مختلف ، انواع توت ، نعناع و دیگر گیاهان تهیه می‌شود .

 

آذربایجان جاذبه‌های زیادی برای گردشگران دارد اما دور از واقعیت نیست که یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه جغرافیایی ، غذاهای آذری هستند . پس اگر به آذربایجان سفر کردید ، از چشیدن طعم غذاهای آذری غافل نشوید !

 

 

 

خوشمزه‌ترین و لذیذترین غذا‌های آذربایجانی