در سفر به ارمنستان از غذاهای سنتی این کشور غافل نشوید!

 

در ارمنستان خیلی از غذاها آنقدر که ساده به نظر می‌آیند،معمولی نیستند.پیشینه غذاهای ارمنی،از دلایلی است که باید متکی بر آن به فرهنگ غذاهای سنتی ارمنستان سری بزنیم.

غذاهایی از جذاب ‌ترین طعم‌های ایران،روسیه،گرجستان و بسیاری از اقلیم‌های دیگر،در فرهنگ غذایی ارمنستان یافت می‌شود.ترکیب بسیاری از طعم‌های ساده در غذاهای ارمنستان شما را هیجان‌زده می‌کند و طعم غذا تا مدت‌ها زیر زبانتان می‌ماند.

اما غذا‌های ارامنه فقط حاصل آشپزی یک کدبانوی شرقی یا غربی نیستند.طعمی که غذاهای سنتی ارمنستان دارند،منحصر به فرهنگ غذایی همین کشور است.

غذاهایی مانند خاش،لواش و چند غذای دیگر،اگر نه به قدمت هزاره،ولی قرن‌هاست که روی میز ارمنی‌ها وجود دارند.امروز سؤال این است که کدام غذاها ارمنی هستند و کدام نیستند،چراکه دیار ارمنستان از بوئنوس‌آیرس تا لس‌آنجلس تا مسکو و فراتر از آن امتداد دارد.در واقع،تقریباً سه چهارم ارمنی‌های جهان در خارج از کشور مادر خود زندگی می کنند.انگیزه اصلی این پراکندگی،قتل عام ارامنه در سال 1915 بود که میلیون‌ها ارمنی را وادار به فرار از خانه اجدادی خود در شرق ترکیه کرد.

اختلافات بین سنت‌های آشپزی ارمنستان شرقی و غربی در دهه‌های بعد از جنگ جهانی اول،هنگامی که ارمنستان تحت کنترل شوروی قرار گرفت،بیشتر آشکار شد.مزرعه‌های جمع آوری شده همگن و غذاهای ارمنی وابسته به روسیه،جایگزین غذاهای سنتی شد.

خوشبختانه نسل جدیدی از ارامنه در حال بازگرداندن گذشته‌های آشپزی خود هستند.در یروان،خیلی از رستوران‌ها به سرو غذاهای سنتی ارمنستان روی آورده‌اند.از طرفی،سازمان هایی مانند پروژه هزار‌برگ وجود دارند که ماموریت آنها تحقیق و ترویج گیاهان وحشی و قارچ‌های خوراکی است همان‌طور که زمانی سنگ بنای رژیم غذایی ارمنستان،همین گیاهان وحشی بودند.امواج بازگشت ارمنی های مهاجر از لبنان ، ایران و سوریه  در تنوع فرهنگ غذایی ارمنستان بی تاثیر نیست.به عنوان مثال،مردم یروان حالا قادر هستند از غذاهای سنتی هم در وعده‌های خود بهره ببرند و یا غذاها را یه شیوه دیاری دیگر طبخ کنند.

در میان همه گرده افشانی‌های آشپزی،جمع‌آوری یک لیست از بهترین‌های ارمنستان ناممکن است اما می‌توانیم با اسامی و عکس چند غذای سنتی ارمنستان آشنا شویم تا اگر به ارمنستان سفر کردیم،در رستوران‌های محلی یا سنتی این کشور دنبال غذاهای جالب ارمنستان بگردیم.برای آشنا شدن با غذاهای سنتی ارمنستان،لطفا ادامه این مطلب را بخوانید.

Khash

 

 

Ghapama

 

 

Harissa

 

Manti

 

غذاهای سنتی ارمنستان