چرا استفاده از کنجد در طبخ غذا‌های چینی اهمیت دارد؟

 

کنجد بومی مناطق استوایی است و یکی از قدیمی‌ترین گیاهان در جهان است که زیر کشت می‌رو

به نظر می رسد روغن کنجد در فرهنگ های غیر عبری 2000 تا 4000 سال پیش،اهمیت خاصی داشته‌است.امروزه هند و چین بزرگترین تولید کننده‌های کنجد در جهان هستند و پس از آن برمه،سودان،مکزیک،نیجریه،ونزوئلا،ترکیه،اوگاندا و اتیوپی در صدر تولیدکننده‌های کنجد قرار دارند.

دانه‌ی کنجد چه به صورت پاشیده و یا مخلوط‌ شده در غذا و چه به صورت پراکنده،به طور گسترده در غذاهای چینی و البته در خیلی از غذاهای آسیایی استفاده می‌شود.

در این مطلب نگاهی می‌اندازیم به اینکه از این دانه ها چه استفاده‌ای در پخت و پز چینی می‌شود و کنجد چه فوایدی می‌تواند داشته باشد.

 

تاریخچه دانه کنجد

کنجد هزاران سال در پخت و پز مورد استفاده قرار گرفته‌است و سوابق مربوط به دانه جادویی کنجد مربوط به 3000 سال قبل از میلاد مسیح است.اعتقاد بر این است كه استفاده از کنجد در آشپزی،از آفریقا یا هند سرچشمه گرفته است. دانه كنجد از عناصر اصلی بسیاری از غذاهای این مناطق در طول تاریخ به شمار می‌رود.طوری که پیداست روغن كنجد مورد استفاده بابلی‌ها بوده و شواهدی موجود است که مصریان دانه‌های کنجد را به آرد كنجد تبدیل می‌کرده‌اند.

با وجود اینکه دانه‌های کنجد در تاریخ غذایی آفریقا و آسیا نقش مهمی داشته‌اند،مشخص نیست که دقیقاً از چه زمانی کنجد وارد فرهنگ غذایی چین شد.

صرف نظر از زمان و چگونگی رسیدن دانه کنجد به چین،امروزه کنجد در اغلب قفسه‌های آشپزخانه‌های چین یافت می‌شود و البته که در غذاهای بسیاری مورد استفاده است.

دانه‌های کنجد در آشپزی چینی به روش های مختلفی استفاده می‌شوند.شما می‌توانید روی تمام سالادها کنجد بپاشید،دانه‌های کنجد را درون سس‌ها بریزید یا آنها را طوری خرد کنید تا روغن درون کنجد،طعمش را به غذا،سالاد و یا سس بدهد.بااین روش،طعم کنجد خیلی بیشتر حس می‌شود.

 

روغن کنجد در اکثر موارد و بر خلاف سایر روغن‌ها،به عنوان روغن پخت‌و‌پز استفاده نمی‌شود.چرا‌که روغن کنجد خیلی راحت می‌سوزد و طعم زیاد آن می‌تواند بر طعم بقیه مواد موجود در غذاها غلبه کند.

در مقابل،ریختن روغن کنجد روی غذا یا سالاد در آشپزی چینی بسیار رایج است.همینطور به خیلی از غذاهای چینی،کمی قبل از آنکه غذا را از روی شعله بردارند،روغن کنجد اضافه می‌شود.

روغن کنجد توسط افرادی نیز به منظور بهره‌گیری از خواص دارویی،مورد استفاده قرار می‌گیرد. روغن کنجد حاوی آنتی‌اکسیدان‌ است و باعث بهبود طیف وسیعی از مشکلات،از فعالیت‌های مغزی تا عفونت‌های بدنی می‌شود.

 

دانه کنجد به عنوان یک افزودنی طبیعی،به اغلب غذاهای آسیایی اضافه می‌شود.

در پخت‌و‌پز چینی،از دانه کنجد سیاه و سفید استفاده می کنند و از آنها برای افزودن طعم به شیرینی‌هایی مانند بیسکویت،کیک و توپ دانه کنجد،استفاده می شود(توپ دانه کنجد یک دسر محبوب است).

کنجد سفید،طعم خوبی دارد و معمولاً قبل از استفاده،بو داده می‌شود،در حالی که کنجد سیاه طعم کمی تلخ‌ دارد و معمولاً حرارت داده ‌نمی‌شود.

دانه کنجد نیز مانند روغن کنجد،طیف گسترده‌ای از مواد مغذی را که برای تغذیه سالم ضروری هستند،دارد.

دانه کنجد یک منبع عالی پروتئین است و می‌تواند کلسیم و مواد معدنی را فراهم کند.دانه کنجد سیاه و سفید،برای افرادی که رژیم غذایی عاری از گوشت یا لبنیات دارند، یک انتخاب عالی محسوب می‌شود.

 

استفاده از کنجد در طبخ غذا‌های چینی