دسرها و شیرینی‌های کشور پرتغال

کشور پرتغال سرزمین شیرینی‌هایی با طعم بهشت است. در پرتغال می‌توانید شیرینی‌ها و دسرهایی را بچشید که هر کدام طعم منحصر به فرد و خاصی دارند. شیرینی‌ها و دسرهای سنتی کشور پرتغال شهرت ویژه‌ای در اروپا دارند و در اغلب کشورهای اروپایی طبخ و سرو می‌شوند. پیشکامی در این مطلب چند دسر و شیرینی پرتغال را به شما معرفی می‌کند. با ما همراه شوید.

پودینگ مخصوص پرتغال

برای پی بردن به دستور پخت پودینگ مخصوص پرتغال باید به قرن پانزدهم میلادی برگشت که مصادف با دوران طلایی دریانوردی پرتغالی‌ها بود. در این عصر طلایی ، کشور پرتغال در جست‌وجوی زمین ، پول و  قدرت موج به موج در دریاها سفر می‌کرد تا به مقصد جدیدی برسد. با سفر به مقصدهای جدید ، تجارت و رونق اقتصادی کشور پرتغال شکل گرفت و راه ورود انواع ادویه‌های عجیب‌وغریب از سراسر آسیا و آفریقا به پرتغال باز شد.

جعبه‌های ادویه به‌محض ورود به کشور به صومعه‌سراها پیشکش شد تا خیراتی برای روح کاشفان دریایی باشد. راهبان صومعه‌ها رفته‌رفته با استفاده از شکر و آرد شروع به پخت‌وپز کردند و توانستند شیرینی‌های مخروطی را بپزند. آن‌ها دارچین ، وانیل و نارگیل را به زرد تخم‌مرغ و آرد اضافه کردند و در نهایت موفق به خلق ترکیبات تازه‌ای َشدند. جالب است که بدانید دستور پخت این پودینگ همچنان تغییر چندانی نکرده و آن‌ها را به همان شیوه قرون گذشته می‌پزند.

 

شیرینی لوبیا

این شیرینی دقیقا پر از لوبیا است. شیرینی لوبیا از تارت‌های پفکی و شیرین است که از زرده تخم‌مرغ ، کرم بادام و لوبیا درست می‌شود.

در اوایل قرن نوزدهم این شیرینی فقط در شهر ساحلی تورس پخته می‌شد اما امروزه در تمام کشور پرتغال طبخ و سرو می‌شود. این دسر مقوی برای کودکان بسیاری مغذی و مفید است.

 

توپ برلین

اگر از طرفداران دونات هستید ، توپ برلین هم شما را قطعا راضی می‌کند. این شیرینی از خمیر شیرین همراه با کرم زرده تخم‌مرغ و شکر درست می‌شود. کنار ساحل یا خیابان‌های پرتغال دکه‌های چرخ‌دار بسیاری وجود دارند که توپ برلین را می‌فروشند.

 

کیک ویفری (Bolo De Bolacha)

 کیک ویفری کشور پرتغال از بیسکویت‌های ماریا ، کره ، زرده تخم‌مرغ و قهوه درست می‌شود. این کیک بسیار مغذی و خوشمزه است و اغلب افراد از طعم آن استقبال می‌کنند.

این کیک ویفری ، لایه به لایه درست می‌شود که در هر لایه بیسکویت‌های آغشته به قهوه ، کره ، شکر و زرده تخم‌مرغ به ترکیب کیک اضافه می‌شوند.

 

سرادورا

کیک سرادورا بسیار شبیه به کیک ویفری است. این شیرینی اصالتاً برای ماکائو است که جزی از مستعمره پرتغال بوده و به این کشور آورده شده است. سرادورا امروزه در همه کافه‌ها و قنادی‌های شهرهای پرتغال طبخ و سرو می‌شود. سرادورا در زبان پرتغالی معنی خاک‌اره می‌دهد که از بیسکویت ، خامه و شیر غلیظ درست می‌شود.

 

میستا الگارویا

یک دسر شیرین دیگر پرتغال که از هویج ، بادام و انجیر درست می‌شود. مخلوط غلیظی از این سه ماده در دسر میستا الگارویا وجود دارد. روی این دسر خوشمزه مملو از بادام‌های تازه و ترد است و لایه وسطی آن شامل مخلوط هویج و انجیر می‌باشد. این دسر در تمام شهرهای پرتغال پخته می‌شود اما طبخ آن در مناطق جنوبی این کشور مرسوم‌ است.

 

پای بادام (Torta De Amêndoa)

بادام‌زمینی را باید عنصر اصلی اکثر دسرهای پرتغالی دانست چون در اغلب آن‌ها پیدا می‌شود. پای بادام هم ازجمله کیک‌های سنگین و مفید است که از ترکیب بادام‌زمینی ، شکر، تخم‌مرغ و آرد درست می‌شود.

 

بابا کاملوی

یک دسر ساده پرتغالی است که از تخم‌مرغ و شیر غلیظ طبخ می‌شود. گول سادگی آن را نخورید و حتماً امتحانش کنید چون بی‌نهایت خوشمزه است.

 

شیرینی بالشی

راز خوشمزگی شیرینی بالشی پرتغال از سال ۱۸۶۲ تابه‌حال محفوظ مانده است. در سال‌های جنگ جهانی دوم خانواده‌ها آن را به‌عنوان یک ماده غذایی می‌پختند و نگهداری می‌کردند. دستور پخت شیرینی بالشی پرتغال را باید از لابه‌لای کتاب‌های قدیمی پیدا کنید.

 

نان خدا (Pão de Deu)

این شیرینی بیشتر در سفره صبحانه یا به‌عنوان میان وعده  استفاده می‌شود که مزه ترش مانندی دارد. پرتغالی‌ها در کنار آن پنیر و ژامبون نیز سرو می‌کنند. این نان از ترکیبات عرق نیشکر، وانیل و لیموترش درست می‌شود.

نان خدا درگذشته در روزهای مقدس و برای معالجه بیماران پخته می‌شد و کودکان سرگردان در خیابان‌ها درب خانه‌ها را می‌زدند و تقاضای یک برش از نان خدا را می‌کردند.

 

آشپزی در مشهد با پیشکادمی

 

دسرها و شیرینی‌های کشور پرتغال