با فواید نخود سیاه برای سلامتی بدن آشنا شوید!

نخود سیاه یکی از گونه‌های کمیاب نخود و از انواع حبوبات است که به عنوان یک منبع سرشار از پروتئین گیاهی شناخته می‌شود. این گونه از نخود را بسیاری از افراد نمی‌شناسند اما بهتر است با فواید دارویی و درمانی نخود سیاه آشنا شویم تا در صدد مصرف آن بر بیاییم و از فوایدش برای سلامتی بهره گیریم. پیشکادمی در این مطلب فواید نخود سیاه برای سلامتی بدن را با شما به اشتراک می‌گذارد.

فواید نخود سیاه برای سلامتی بدن

لاغری و کاهش وزن

نخود سیاه به دلیل دارا بودن مقادیر بالای فیبر ، به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری باعث کاهش کالری دریافتی و درنتیجه کاهش وزن می‌شود.

سلامت قلب

نخود سیاه حاوی ترکیبی منحصر به فرد از آنتی اکسیدان‌ها، آنتوسیانین‌ها، سیانیدین و همچنین فیتون هاست که به سلامت رگ‌های خونی کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد. نخود سیاه همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی فولات و منیزیم است.

کاهش کلسترول خون

فیبر محلول موجود در نخود سیاه ، اسیدهای صفراوی را به هم چسبانده و از جذب آنها توسط بدن جلوگیری می‌کند. مصرف نخود سیاه به این طریق میزان کلسترول خون را کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان داده که مصرف روزانه حدود 3/4 فنجان نخود سیاه به کاهش کلسترول بد خون یا LDL و تری گلیسیرید بالای خون کمک می‌کند.

کنترل قند خون و دیابت

فیبر محلول موجود در نخود سیاه میزان جذب و ترشح قند خون را کنترل می‌کند.

علاوه بر این نخود سیاه دارای شاخص گلیسمی پایین است ، به این معنی که کربوهیدرات‌های آن شکسته شده و به آرامی هضم می‌شوند. بنابراین قند خون را در حد متوسط ​​نگه داشته و به ندرت منجر به افزایش قند خون می‌شوند .این امر همچنین مقاومت به انسولین را بهبود بخشیده و در نتیجه احتمال خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد.

منبع غنی آهن

نخود سیاه به عنوان منبع غنی آهن ، می‌تواند از کم خونی جلوگیری کرده و سطح انرژی بدن را تقویت کند. این امر به ویژه برای زنان باردار یا شیرده و همچنین کودکان در حال رشد مفید است. آهن با انتقال اکسیژن از ریه‌ها به همه ی سلول‌های بدن در شکل گیری هموگلوبین نقش مهمی ایفا می‌کند و جز مهم سیستم‌های آنزیمی برای تولید انرژی مورد نیاز بدن است.

سرشار از پروتئین گیاهی

نخود سیاه به دلیل مقادیر بالای پروتئین که دارد به عنوان یکی از بهترین منابع پروتئین گیاهی و جایگزین عالی پروتئین حیوانی برای گیاهخواران و افراد وگن شناخته می‌شود.

سلامت زنان

ساپونین‌ها و آنتی اکسیدان‌های موجود در نخود سیاه به کاهش رادیکال‌های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به سرطان پستان و پوکی استخوان را در زنان کاهش می دهند. این روند همچنین گرگرفتگی‌ها در خانم‌های یائسه را به حداقل می‌رساند.

سلامت دستگاه گوارش

نخود سیاه سرشار از فیبر است که برای حفظ سلامت دستگاه گوارش بسیار حیاتی است ؛ مقادیر بالای فیبر موجود در روده احتمال خطر ابتلا به بیماری دیورتریکولیت دردناک و یبوست را کاهش می‌دهد. هر شب دو مشت نخود سیاه را در 500 میلی لیتر آب خیس کنید و صبح روز بعد این آب را بنوشید تا یبوست شما درمان شود.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

فیبر محلول موجود در نخود سیاه توسط باکتری‌ها به اسید های چرب زنجیره کوتاه که توسط سلول‌های روده بزرگ جذب می‌شوند ، تجزیه می‌شود. این روند باعث می‌شود سلول‌های روده بزرگ سالم مانده و احتمال خطر ابتلا به سرطان به ویژه سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

کمک به دفع سنگ کلیه

در صورت وجود سنگ در کلیه یا مثانه ، می‌توانید یک مشت نخود سیاه را در مقداری آب بخیسانید و صبح روز بعد به همراه مقداری عسل بنوشید تا سنگ کلیه یا سنگ مثانه دفع شود.

خواص نخود سیاه برای پوست و مو

کمک به درمان پیسی

پیسی یا لوکودرما نوعی بیماری است که با لکه‌های سفید روی پوست مشخص می‌شود. گفته شده که نخود سیاه به درمان این بیماری کمک می‌کند.

کمک به رفع آکنه و جوش صورت

نخود سیاه به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد برای درمان آکنه و جوش صورت ، همچنین کمرنگ کردن جای جوش مفید است.

آشپزی در مشهد با پیشکادمی

 

با فواید نخود سیاه برای سلامتی بدن آشنا شوید!