پالوده گل ، دسر محلی گیلان

 

 

 

پالوده گل محمدی یکی از دسرهای محلی خطه‌ی سبز گیلان است. برای پخت این دسر خوشمزه گیلانی دو دستورالعمل وجود دارد. در یکی از روش‌های پخت پالوده گل ، از برنج و در دستورالعمل دیگر از آرد استفاده می‌شود. در ادامه این مطلب شما را با دستورالعمل پخت پالوده گل گیلان آشنا می‌کنیم. با این امید که از طعم باطراوت دسر گل محمدی در کنار عزیزانتان لذت ببرید.

مواد لازم

3 لیتر شیر

3.5 پیمانه شکر

2 پیمانه برنج نیم دانه گیلانی

50 گرم کره

80 گرم گل محمدی خشک شده و یا 160 گرم گل محمدی تازه

2 پیمانه آب

 

دستورالعمل تهیه پالوده گل

برنج را بدون نمک خیس کنید و اجازه دهید یک شب تا صبح در آب بماند. آب برنج را خالی کنید و برای درست کردن حالتی خمیری از برنج ، برنج خیس‌خورده را آسیاب کنید. برای گرفتن شیره‌ی برنج باید برنج آسیاب‌شده را با دو لیوان آب مخلوط نمایید و خوب هم بزنید. سپس صافی را روی یک قابلمه بگذارید و مخلوط آب و برنج را از صافی رد کنید تا آب خارج شده در قابلمه بریزد. حالا دو بار دیگر هم برنج را با کمی آب مخلوط کرده ، هم بزنید و از صافی رد کنید تا شیره برنج کاملا خارج شود. در این مرحله شیر و شکر را نیز به قابلمه اضافه نمایید.

 اگر از گل محمدی خشک استفاده می‌کنید ، آن را بشویید ، بگذارید نیم ساعت خیس بخورد و سپس آن را با غذاساز یا آسیاب و یا چاقو کاملا خرد و ریز کنید. اگر از گل محمدی تازه استفاده می‌کنید فقط آن را بشویید و ریز خرد کنید. گل را کناری بگذارید و قابلمه حاوی شیره برنج ، شکر و شیر را روی حرارت قرار دهید. مدام مواد را هم بزنید تا ته نگیرد. بعد از اینکه قابلمه به جوش آمد دیگر نیازی به هم زدن نیست. گل محمدی را با کره تفت دهید و به مخلوط داخل قابلمه اضافه کنید تا مایه غلیظ شود. پالوده داغ را که از نظر غلظت به فرنی شباهت دارد از روی شعله بردارید و در ظرف‌های کوچک بریزید. روی پالوده گل را با هر چه دوست دارید تزئین و به صورت سرد و یا گرم سرو کنید.

نوش جان!

 

 

 

دستورالعمل تهیه پالوده گل ، دسر محلی گیلان