تحلیل تصمیمات نرخ بهره در سایه کاهش‌های GST و چشم‌انداز اقتصادی

کاهش‌های اعلام‌شده در مالیات بر ارزش افزوده (GST) دیدگاه‌ها را دگرگون کرده است. انتظار می‌رود این کاهش‌ها مصرف را افزایش دهد و در نتیجه بهره‌برداری از ظرفیت‌ها بهبود یابد که این امر به نوبه خود منجر به سرمایه‌گذاری بیشتر خواهد شد. بنابراین، کاهش نرخ بهره می‌تواند به عنوان اقدامی در حمایت از رشد اقتصادی توجیه شود.

تصمیمی که کمیته سیاست پولی (MPC) اتخاذ خواهد کرد، از چند جهت جالب توجه است. از زمان اعلام آخرین سیاست، تحولات متعددی رخ داده و سایه ابهام همچنان بر چشم‌انداز اقتصادی جهانی سنگینی می‌کند. مسئله تعرفه‌ها هنوز بر پیش‌بینی‌های اقتصادی جهانی تأثیرگذار است. در این شرایط، دولت گام‌های جسورانه‌ای برای حمایت از اقتصاد برداشته است، هم در جهت تقویت رشد و هم کاهش قیمت‌ها از طریق نسخه دوم GST. در چنین فضایی، می‌توان به طور منطقی هم برای کاهش نرخ بهره و هم برای توقف آن دلایل قانع‌کننده‌ای ارائه داد. بنابراین، نظر اکثریت شش عضو MPC تعیین‌کننده خواهد بود.

در سیاست ژوئن، زمانی که نرخ ریپو و نسبت ذخیره قانونی (CRR) کاهش یافت، تأکید شد که نرخ بهره تنها تا حدی می‌تواند از رشد اقتصادی حمایت کند. زیرا هیچ‌کس بدون دلیل قوی، مانند افزایش تقاضا، وام نمی‌گیرد. به همین دلیل، موضع سیاست به حالت خنثی تغییر یافت که نشان می‌داد ممکن است این چرخه نرخ بهره به پایان رسیده باشد. بازار اوراق قرضه نیز به جای کاهش، شاهد افزایش نرخ بهره در اوراق ده‌ساله بود که واکنشی غیرمنتظره به کاهش نرخ بهره بود.

اما کاهش‌های GST چشم‌انداز را تغییر داده است. با افزایش مصرف پیش‌بینی‌شده، بهره‌برداری از ظرفیت‌ها بهبود خواهد یافت و سرمایه‌گذاری افزایش می‌یابد. بنابراین، کاهش نرخ بهره می‌تواند به عنوان اقدامی در حمایت از رشد اقتصادی توجیه شود.

پیش‌بینی بانک مرکزی هند برای تورم سالانه بسیار ملایم و در حدود 3.1 درصد است. با توجه به کاهش‌های GST، قطعاً این پیش‌بینی برای سال جاری به سمت پایین اصلاح خواهد شد. از آنجا که سیاست پولی همیشه آینده‌نگر است، نرخ تورم سال آینده اهمیت ویژه‌ای دارد. برای سه‌ماهه اول سال مالی 27، پیش‌بینی تورم 4.9 درصد بود که با کاهش تقریباً 10 درصدی GST در سبد وسیعی از کالاها، این رقم حدود 40 تا 50 واحد پایه کاهش خواهد یافت و به کمتر از 4.5 درصد خواهد رسید. در این سطح، کاهش نرخ بهره دوباره قابل توجیه است زیرا تورم همچنان در محدوده قابل قبول باقی می‌ماند. این منطق کاملاً منطقی به نظر می‌رسد.

با این حال، دلایل قوی برای توقف کاهش نرخ بهره نیز وجود دارد. اول اینکه حتی با تورم 4.5 درصدی سال آینده، نرخ تورم واقعی تنها حدود 1 درصد خواهد بود که در پایین‌ترین حد قاعده سرانگشتی برای نرخ واقعی ریپو (حدود 1.5 درصد) قرار دارد. دوم، سیلاب‌های شدید در شمال و جنوب غرب هند باعث آسیب به محصولات کشاورزی شده است که ممکن است در ماه‌های آینده تأثیراتی بر قیمت مواد غذایی داشته باشد. بنابراین، توقف موقت منطقی است. سوم، یکی از دلایل اصلی کاهش تورم، اثر پایه‌ای است که در سال مالی 27 معکوس خواهد شد؛ این ممکن است ما را مجبور به افزایش نرخ بهره کند. در نهایت، اگرچه انتقال کاهش نرخ بهره در بخش سپرده‌ها کامل شده، اما در بخش وام‌دهی هنوز جای پیشرفت وجود دارد و باید زمان بیشتری برای این انتقال داده شود.

در مجموع، به نظر می‌رسد توقف کاهش نرخ بهره گزینه‌ای است که MPC این بار ترجیح خواهد داد. کاهش‌های بعدی نرخ بهره هر زمان که لازم باشد می‌تواند در جلسات دو ماهه بعدی مورد بررسی قرار گیرد. به طور ایده‌آل، اگر کاهش نرخ بهره در دستور کار باشد، باید پس از تغییر موضع سیاست انجام شود تا تأثیر مثبتی بر بازار اوراق قرضه داشته باشد.

کاهش‌های اخیر GST چشم‌انداز سیاست‌های نرخ بهره را تغییر داده است. این مقاله به بررسی دلایل احتمالی کاهش یا توقف نرخ بهره توسط MPC می‌پردازد و تأثیرات آن بر رشد اقتصادی و تورم را تحلیل می‌کند.

Reference from News: RBI MPC meet: A pause is most likely

کاهش‌های اخیر GST چشم‌انداز سیاست‌های نرخ بهره را تغییر داده است. این مقاله به بررسی دلایل احتمالی کاهش یا توقف نرخ بهره توسط MPC می‌پردازد و تأثیرات آن بر رشد اقتصادی و تورم را تحلیل می‌کند.